De streikende Norwegian-pilotene er ansatt i Norwegian Air Norway (NAN), men krever ansettelse i morselskapet. Datterselskapet er juridisk snart konkurs, sier en kilde i Norwegian-ledelsen.

Norwegian-pilotene gikk ut i streik sist lørdag, og konflikten ble kraftig trappet opp onsdag med kansellering av alle innenriksfly som resultat. Det samme ser ut til å bli tilfellet torsdag.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos avviste onsdag påstander om at ledelsen ønsker å styre NAN inn i konkurs. En sentralt plassert kilde sier imidlertid til Finansavisen at fagbevegelsen nå risikerer å presse fram den konkursen i NAN som de har fryktet.

Juridisk forpliktet

– Norwegian ønsker ikke dette, og står klar til å fylle på med penger, men hvis ikke pilotene i NAN er samarbeidsvillige, så vil styret i NAN på et tidspunkt måtte erkjenne at man driver selskapet for kreditors regning. Da er styret juridisk forpliktet til å slå selskapet konkurs, påpeker kilden.

Styremedlem Frode Foss sier til avisen at streiken kan avsluttes raskt dersom pilotene går med på Norwegians krav.

– NAN må være konkurransedyktig. Det sier pilotene at de er villige til å bli med på. Men samtidig krever de at de skal få bestemme at konsernansiennitet skal gjelde personalreduksjon. Det betyr at ansatte i Irland eventuelt må ta sin hatt og gå før ansatte i Norge. De krever også å få sitt ansettelsesforhold flyttet opp til morselskapet. Det er det umulig for oss å gå med på, sier Foss.

Ingen inntekter

Han sier det bare er SAS som har kunnet drive annerledes enn Norwegian ettersom de statlige eierne har fylt på med mer penger etter hvert som selskapet har tapt på driften.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos anslo onsdag at selskapet tåler en uke til med streik. Hvor mye penger som er igjen i NAN, og når styret der eventuelt må slå selskapet konkurs, ønsker ikke Foss å si noe om.

– Men det er klart at NAN for øyeblikket ikke får inntekter samtidig som man fortsatt har utgifter, og på ett eller annet tidspunkt har styret da en plikt til å gripe inn, sier han.

– NAS reell arbeidsgiver

Hos Parat har imidlertid holdningen til en eventuell konkurs i datterselskapet NAN vært klar etter at streiken brøt ut.

– For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit, og for det andre vil vårt svar på dette være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB tidligere i uken.

Ved en eventuell konkurs vil samtlige ansatte hevde sine opparbeidede rettigheter i morselskapet. Ifølge konkursreglene har samtlige av medlemmene fortrinnsrett på jobb i et eventuelt nytt selskap som skal drive virksomheten videre, understreket Skjæggerud. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

 

Les også: Ryanairs piloter støtter kollegene i Norwegian



  Er villig til å ta Norwegians bruk av piloter til retten

 
Tre måter markedet kan tolke Norwegian-streiken på