Etter å ha sittet i mer enn åtte timer i krisemøte hos advokatfirmaet BA-HR onsdag, kom Norwegian-ledelsen og pilotene til enighet om en avtale som kan løse bemanningsproblemet Norwegian har opplevd siden fredag: Norwegian ansetter minst 50 nye piloter

De ble enige om at det skal ansette minst 50 nye piloter i Skandinavia, samt at avtalen om kjøp og salg av fridager videreføres.

- Det har vært en forferdelig tid, sa Bjørn Kjos på en pressekonferanse i dag.

Han beklaget overfor alle passasjerer som ikke har klart å komme seg på ferie den siste uken på grunn av kansellerte fly:

- Vi har et ganske ekspansivt program. Men når det er streiker i Frankrike og vi på toppen av dette mangler crew, skaper det problemer for oss. Da kan det bli utallige kanselleringer, sa Kjos.

- Har oss sjøl å skylde på

Han forteller at det ble gjort en planleggingsfeil så langt tilbake som i desember som har skapt problemer.

- Vi gjorde en planleggingsfeil i desember, da vi kansellerte to kurs som ikke skulle blitt avlyst. Da skjønte vi at vi ville få problemer med mangel på piloter, og da vi oppdaget det leide vi inn fly for å erstatte mankoen. Vi mente vi hadde grei kontroll. Men kombinasjonen av streiker og oppsigelse av fridagsavtalen skapte store problemer for oss, sier Kjos.

- Vi har oss sjøl å skylde på, men det er ikke mulig å unngå kanselleringer slik luftrommet har blitt nedover i Sør-Europa, sier han.

- Først og fremst er dette beklagelig, og spesielt overfor de som ikke har kommet seg på ferie. Det er lett å skjønne at dette treffer folk. Vi har prøvd å unngå dette i størst mulig grad, sier Norwegian-sjefen.

- Det er veldig beklagelig, det er helt forferdelig. Tiden min har gått med på å finne ut hvilke muligheter vi har for å hindre kanselleringer og få folk frem. Men ikke alle har kommet frem. Og vi kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer, sier han.

Bjørn Kjos håper nå at Norwegian blir tilgitt av kundene:

- Ja, jeg håper jo det. Vi skal alltid ha fokus på kundene, for det er kundene våre vi lever av. Vi må være en troverdig leverandør, sier han.

Kjos har full forståelse for den frustrasjonen mange Norwegian-kunder har følt den siste uken:

- Vi gjenvinner ikke tilliten til kundene våre ved å snakke, men ved å gjennomføre. Vi må sikre oss at flyene går, og at vi har nok folk. Vi må greie å levere hver dag, 24 timer i døgnet. Men vi gjorde en feil, innrømmer han.

Kjører nye pilotkurs på spreng

Bjørn Kjos opplyste i dag at Norwegian umiddelbart satte i gang nye pilotkurs da de forsto at det ville bli pilotmangel.

- Vi utdanner 275 piloter i år og det kjøres 16 kurs ut året. Men det tar litt tid fra vi kjører kurs og til disse pilotene går ut i jobb, sier han.

Norwegian kansellerte lørdag 18 flyvninger. Samtidig ble flere flyvninger utsatt. Selskapet anslår selv at 4000-5000 passasjerer ble berørt i løpet av helgen.

Avlysningene kom etter at fagforeningen Parat sa opp overtidsavtalen om kjøp og salg av fridager. Denne avtalen er selskapet avhengig av for å ha nok folk på jobb i de mest hektiske periodene.

 

Les også: - Dette er så mørkt som det aldri har vært før

- Det er lite olje igjen

- Skal få litt bank for å være stor i kjeften

 

Se DNtv:

Kjos: - Det har vært helt forferdelig
Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier det har vært forferdelig at reisende ikke har kommet seg på ferie med Norwegian den siste tiden.
01:21
Publisert:

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.