- Det som fungerer i dag, fungerer ikke nødvendigvis i morgen. Vi må bygge opp et system som kan være bærekraftig i fremtiden, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN.

For første gang på syv år leverer lavprisflyselskapet røde tall. Til tross for at milliardunderskuddet i 2014 var preget av sterk omsetningsvekst, sikring av drivstoff og investeringer for fremtiden, legger ikke Norwegian-sjef Bjørn Kjos skjul på at 2015 blir et år der alle steiner skal snus.

Vanligvis sitter latteren løst når Bjørn Kjos går på talerstolen. I dag var han langt mer alvorspreget på kvartalspresentasjonen:

- Dette blir et år vi skal gå på alle elementer og dra kostnadene ned, sier han.

Les mer om Norwegians blodrøde resultater her: Milliardsmell for Norwegian

- Må kutte kostnader

- Vi har mye å ta tak i internt. Vi er gode enkelte steder, og ikke så gode andre steder. I årene fremover må vi ha bærekraftige baser overalt. 2014 var et forferdelig år. Jeg er optimistisk med tanke på 2015, men vi har for lav produktivitet i Skandinavia - og det må vi rette opp i, sier Bjørn Kjos.

Ryanair har varslet at de skal trappe opp i Norge. Konkurransesituasjonen vil hardne ytterligere til. Dét er Norwegian-sjefen forberedt på:

- Dagens situasjon kan ikke vedvare. Vi kan ikke regne med den luksusen det er å ha legacy carriers som hovedkonkurrenter her i Skandinavia fremover. Det betyr at vi må kutte kostnadene våre enda mer. Vi må tjene penger! slår Kjos fast.

- Hvor kan dere kutte?

- For å si det sånn: Nesten ingen i Norge har ytelsespensjon lenger. Vi er i forhandlinger med fagorganisasjonene og det er jo alltid litt «give and take» i slike forhandlinger. Vi må komme frem til en løsning som er bærekraftig, og generelt vil jeg si at skandinavisk luftfart i dag ikke er bærekraftig for å møte konkurranse.

Streikefare

Tarifforhandlingene mellom Norwegian Pilot Union (NPU)/Parat og Norwegian har ikke kommet i havn. NPU/Parat har nå brutt forhandlingene med Norwegian og varslet plassoppsigelse for sine medlemmer i Norwegian Air Norway med virkning fra og med midnatt 26. februar. Det betyr fare for streik fra samme dato.

Siden oktober 2014 har fem arbeidsgrupper i Norwegian jobbet med ulike problemstillinger for å sikre et mer solid og bærekraftig selskap fremover. Per i dag er det fire punkter partene ikke har klart å komme til enighet om. Ett av disse er pensjon. De norske pilotene er de eneste i Norwegian som ikke har gått over på innskuddspensjon - og en slik særordning har ikke selskapet råd til i fremtiden, understreker Norwegian-ledelsen.

Forventer mer fleksibilitet av de ansatte

- Kan det være aktuelt å si opp ansatte for å spare penger?

- Oppsigelser er kanskje ikke nødvendig, men systemet må endres. Mer fleksibilitet blir helt elementært for å få opp effektiviteten, sier Kjos.

Norwegians 2014-resultat er også preget av den sterke ekspansjonen lavprisflyselskapet har hatt.

- Har dere rett og slett vokst for fort?

- Nei, jeg synes egentlig ikke det. Men det er jo en illusjon å tro at man kan bygge opp et nytt langdistanseflyselskap og tjene penger det første året.

Forsinkelser på langrutene kostet selskapet 265 millioner kroner i 2014. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer.

- Men det begynner å gå bra nå. Touch wood! Mens vi tidligere kunne ha forsinkelser på 20-30 timer på langrutene våre, er dette nå nede i 20-30 minutter. Heldigvis. Men jeg legger ikke skjul på at vi har hatt masse problemer med disse flyene, sier Bjørn Kjos.

Les også: Norwegian sikrer ny storkontrakt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.