De som bestilte reisen sin før avgiften ble innført 1. juni, ble ikke belastet for avgiften ved bestilling. Norwegian la opp til å trekke ekstrabeløpet rett fra kundenes betalingskort, men da ble det bråk, og etter en dialog med Forbrukerombudet gikk selskapet vekk fra denne løsningen.

I stedet ber selskapet kundene samtykke til ekstratrekket, ellers venter en faktura i posten.

Flere tusen slipper etterfakturering

Men én gruppe slipper unna. De som har kjøpt billetter gjennom et mellomledd, for eksempel et reisebyrå, blir ikke etterfakturert, skriver Finansavisen. Dermed slipper flere tusen reisende å betale avgiften.

En av grunnene til at byråkunder og direktekunder ikke behandles likt, er ifølge selskapet kostnadene forbundet med å hente inn ekstrabeløpet.

– Flere reisebyråer krevde kompensasjon for å kreve inn avgiften fra sine kunder, noen opp mot 200 kroner. Da sier det seg selv at vinningen går opp i spinningen, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – Norwegian er umoralske

Norwegian krever inn flypassasjeravgiften: - Skulle svært gjerne vært foruten oppgaven som innkrevingssentral for staten

- Anbefalt av DNtv:

Kjos: - Det har vært helt forferdelig
Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier det har vært forferdelig at reisende ikke har kommet seg på ferie med Norwegian den siste tiden.
01:21
Publisert: