Norwegians ekstrakostnader knyttet til langdistanseoperasjonen utgjorde 78 millioner kroner i første kvartal i år.

Ifjor kostet Dreamliner-problemer flyselskapet 216 millioner, ifølge deres egne tall: - Hvis noen finner noen nye Dreamlinere på markedet, tips meg!

Dermed har Norwegian pådratt seg ekstrakostnader på totalt 294 millioner kroner siden oppstarten av langdistanserutene til USA og Bangkok ifjor sommer.

Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer som er blitt berørt av alle de tekniske og operasjonelle problemene i langdistanseoperasjonen.

 

Får tak i flere fly

Men alt trøbbelet har ikke skremt Bjørn Kjos. Han har fortsatt knalltro på "superflyet" - og før han i dag møtte pressen for å rapportere om skuffende røde tall i første kvartal, sendte han ut en pressemelding om at Dreamliner-ordren utvides med tre Boeing Dreamliner 787-9.

Inkludert Dreamlineren som ble levert i forrige uke har Norwegian dermed fem langdistansefly i drift og 12 i bestilling.

- Dreamlineren er et veldig bra fly, det! Dessverre hadde vi problemer med et Dreamliner-fly også for kort tid siden som førte til en del forsinkelser, men jo flere Dreamlinere vi får i trafikk, jo større fleksibilitet får vi. Det ser vi frem til, sier Bjørn Kjos til DN.

- Cruisespesialistene sier at de kvier seg for å sende kundene med Norwegian. Hva sier du til det?

- Jeg synes det er synd at de ikke stoler på oss. Det bør de gjøre, sier Kjos.

Få klagere får medhold

I forrige helg ble flere av Norwegians langdistanseavganger til USA grundig forsinket. For passasjerene som skulle fly direkteruten fra Oslo til Fort Lauderdale i Florida, for så å reise videre med cruiseskip neste dag, kom forsinkelsene ekstra ubeileilig.

Flere turoperatører som selger pakkeløsninger med cruise fra Fort Lauderdale har sagt til DN at de kvier seg for å sende kundene med Norwegian, siden hele ferien kan bli ødelagt hvis man mister cruiseavgangen sin.

Les mer her: Cruisespesialistene skyr unna Norwegian

Flyklagenemnda behandlet på et møte i april 45 klager mot Norwegian. Kun tre av klagerne fikk medhold, men ikke på grunn av forsinkelser. Nesten alle klagerne har oppgitt at de ble forsinket i mer enn ett døgn, men nemnda mente de ikke hadde rett til kompensasjon.

Nemnda følger EUs regelverk om at passasjerer ikke har rett til erstatning hvis forsinkelsene skyldes forhold utenfor flyselskapenes kontroll.

Norwegian har oppgitt at de likevel har gitt kompensasjon til tusenvis av forsinkede passasjerer selv om de ikke har hatt rett på det etter EU-reglene.

Les mer: Forsinkede Norwegian-passasjerer får ikke erstatning

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.