«Det er en pistol mot hodet, det er useriøst. Det går inn på meg. Jeg har aldri opplevd maken i arbeidslivet. Det har aldri fungert godt å true noen til forhandlingsbordet. Det skal ikke fungere nå heller», raste Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i et TV-intervju forrige torsdag.

Da hadde Bjørn Kjos sagt at «nok er nok» og ga pilotene en klar tidsfrist for å komme tilbake til forhandlingsbordet.

«Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til klokken 15:00», het det i beskjeden Parat mottok fra Norwegian.

Utspillet til Norwegian-lederen fikk Parat-lederen til å se rødt, men i ettertid gikk han ut på TV og beklaget at han hadde sagt at ultimatumet var som å få en pistol mot hodet.

Skjæggeruds utbrudd er bare ett eksempel fra ordkrigen mellom pilotene/Parat og Norwegian i løpet av den nå 11 dager lange streikeperioden, som ennå ikke er avsluttet.

Og det er ikke bare i det offentlige rom ordene har haglet. Både på Facebook, på Norwegians intranett, på sms og i telefonsamtaler har uttalelsene vært krasse. Også «nett-troll» som verken har tilknytning til Parat eller Norwegian har «meldt seg på».

- Får bare skudd tilbake

- Følelsesladet språk og metaforer er sterke virkemidler. Bilder fester seg i hodene våre. Problemet er at når Parat-lederen sier at «det er en pistol mot hodet», så passer det ikke til situasjonen. Bjørn Kjos truet ikke med noe, han ga en tidsfrist, sier retoriker Andreas Birger Johansen til DN.

- Når Skjæggerud bruker ord som «useriøs» og «trussel», tyder det på at han vil tegne et bilde av en hensynsløs og brutal arbeidsgiver. Om det fungerer etter hensikten - det er jeg usikker på. Hvis man sitter i hver sin skyttergrav og skyter mot hverandre, får man bare skudd tilbake. Man løser ingenting, understreker Johansen.

Han tror det kan bli tøft for partene når konflikten er over:

- Trekker man så kraftig skyts, må man ha en god landingsstrategi. Hva skjer når konflikten er over? Da skal man igjen sitte ved samme bord, begrave de verbale stridsøksene og konsentrere seg om et felles mål - det vil si å holde Norwegian på vingene. Nå har ordbruken vært så sterk den siste uken at fallhøyden blir stor, sier retorikeren.

- Kraftig kost

I Norwegian har konflikten også splittet de ansatte. Temperaturen gjenspeiles på flyselskapets egne intranettsider der flere av de ansatte hetser hverandre, skrev DN for en uke siden.

Dokumenter som DN fikk tilgang til viser hvordan ansatte åpenlyst - og med fullt navn diskuterer ledelsen i Norwegian.

«Jeg vil heller synke og dra selskapet med meg ned enn å delta i en komplett ødeleggelse av våre og andre kollegers arbeidsvilkår,» skriver en.

En annen person skriver om et navngitt medlem av ledelsen:

«Jeg ønsker inderlig at du og resten av toppledelsen ville tre av slik at stillingene ble åpne for andre kompetente personer med personalkunnskaper.»

- Dette er ganske kraftig kost. Det er klart at vi ikke ønsker at det skal være slik, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.

«Selskapets nyttige idioter»

«Vi er offensive, kamplystne og fulle av streikelyst», sa pilotleder Halvor Vatnar da DN besøkte «krigsrommet» til pilotforeningen tirsdag i forrige uke, dagen før streiken ble kraftig trappet opp og over 650 piloter gikk ut i streik - noe de har vært siden.

Da var styret i NPU samlet for å få de siste brikkene på plass før streikeopptrappingen. De la ikke skjul på at tilliten til Norwegian-ledelsen var borte, og at det ikke burde komme som lyn fra klar himmel at konflikten endte i streik denne gangen.

- De siste tre-fire årene har det bygd seg opp en del kamplyst, understreket de.

Men også de mest profilerte pilotene i konflikten har hatt det tøft de siste dagene, noe Anne Lene Hansen, gift med NPU-nestleder Alf Hansen, skrev i et Facebook-innlegg nylig.

For nå har også konene til partene involvert seg i konflikten.

I et stort intervju med VG i helgen fortalte Bjørn Kjos' kone Gerd Helene Kjos om den tøffe perioden mannen hennes er oppe i og omtalte streiken som meningsløs. Hun fikk «svar» fra Norwegian-pilotkone Hansen, som skrev på Facebook at pilotene er «fly forbanna» på Bjørn Kjos og at de føler seg som selskapets nyttige idioter.

Måtte få hemmelig nummer

Anne Lene Hansen skrev også at sentrale personer fra forhandlingsdelegasjonen i NPU/Parat har fått trusler både på sms og telefon, og at flere har vært nødt til å skaffe seg hemmelig telefonnummer som følge av dette.

«Dette er kunder, forståsegpåere og meningsbærere. Enkelte er tydeligvis villige til å gå svært langt for at de skal få tilfredsstilt sitt eget behov for lave flybilletter. Jeg er mildt sagt sjokkert!» skrev hun.

DN får bekreftet fra sikre kilder at dette stemmer. - Ja, flere har måttet skaffe seg hemmelig nummer, får DN opplyst.

- Norwegians omdømme blir ikke svekket

Pilotene går til angrep på Bjørn Kjos - og Bjørn Kjos har sagt at pilotene gir blaffen.

- I en TV-sendt debatt kom han med dette eksemplet om skoleklassen som skulle til Roma. Ville pilotene gi blaffen i dem? Da tegner han et bilde av seg selv som en ansvarlig leder og et bilde av piloter som gir f.... Men disse «pilotene som ikke bryr seg» flyr hans egne fly om kort tid - det skal han huske på, sier retorikeren.

- Norwegian som selskap er avhengig av passasjerenes sympati. Bjørn Kjos jobber hardt for at folk fortsatt skal like ham, men i tillegg forstår vi at han er en beinhard businessmann. Jeg vet ikke om folk vil ha endret oppfatning av den ellers alltid smilende Norwegian-sjefen når streiken er over, men jeg tror ikke Norwegians omdømme blir svekket på sikt. Folk glemmer fort og vil alltid ha billige flybilletter, sier Andreas Birger Johansen.

Les flere av dagens saker om Norwegian-konflikten her:

- Kan ikke sitte og se på streikebryteri uten å kunne handle  

Disse flygningene som går normalt tirsdag  

Flygerne fortviler over streikebryteri og kritiserer fagbevegelsen for passivitet  

Vurderer fortsatt forslag til løsning  

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.