Streiken i Norwegian ble avblåst mandag, men faren for storkonflikt førte til en så alvorlig salgssvikt at flyselskapet så seg nødt til å kansellere nærmere 190 avganger denne uken.

- Bjørn Kjos og co. gjør lurt i å gå stille i dørene og unngå mer kritikk før den enormt viktige sommersesongen, sa NHH-professor Frode Steen til DN: - Nå har Norwegian brukt opp kvoten

Rett etter at streiken var over startet lavprisflyselskapet en massiv lavpriskampanje. På nettsidene sine reklamerer de nå med "supersalg" og flighter helt ned til 299 kroner én vei i perioden fra slutten av mai til slutten av oktober.

Billigkampanjer er langt fra sjelden i den knallharde luftfartsbransjen. Men Norwegian innrømmer at de nå pøser langt flere billigbilletter ut i markedet enn normalt.

- Ikke tilfeldig

- Riktignok pleier vi å kjøre regelmessige kampanjer, men ja, det er ikke tilfeldig at denne kampanjen nå dras i gang rett etter streiken. Denne gangen har vi flere billige flybilletter, og dette gjør vi i et forsøk på å vinne kundene tilbake, bekrefter informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

- Vi opplevde salgssvikt i forrige uke, men nå merker vi tydelig at bestillingene er på vei oppover igjen. Igår hadde vi 40 prosent flere bookinger enn på samme dag sist uke. Nå vil vi gjøre folk oppmerksomme på at konflikten er lagt bak oss og at vi ser fremover, sier han til DN.

- Handler bare om pris

Førstamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk på BI sier at Norwegians taktikk helt sikkert vil fungere:

- I den bransjen der handler det bare om pris. Det Norwegian gjør nå er både veldig fornuftig og akkurat som ventet. Om 14 dager har folk glemt hele Norwegian-streiken, sier han.

- Det Norwegian handler om er å fly bra, til en lav pris og ha god punktlighet. Dét er det eneste som etterspørres - rett og slett, sier Andersen.

I dag lanserte også selskapet nye ruter fra London til Warszawa og Berlin. I tillegg kommer nye vinterruter mellom Madrid og Malta, Las Palmas og Warszawa og Tenerife og Warszawa.

- Dette er en del av Norwegians strategi om å utvide i Europa og ble bestemt for en tid tilbake, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.