Norwegian-sjef Bjørn Kjos skal ha spart beløp som overstiger selskapets børsverdi på å slippe unna forhåndsbetaling ved signering av kjøpskontraktene samt at hans også skal ha klart å krympe størrelsen på byggelånene som normalt må betales mens flyene er under bygging, skriver Dagens Næringsliv.

Tidligere denne uken ble det kjent at Norwegian hadde plassert Europas største bestilling av nye fly. Totalt kjøper det norske flyselskapet 222 fly og har også opsjon på ytterligere 150 fly.

Totalt skal Norwegian betale rundt 70 milliarder kroner for flyene.

En krone her og en krone der
Forhåndsbetalingen ved inngåelse av slike kjøpsavtaler ligger normalt på to til tre prosent sv listeprisen. I Norwegians tilfelle ville det alene bety et utlegg på opptil tre milliarder kroner, noe som er mer enn både børsverdien og egenkapitalen i selskapet.

Norwegians finansdirektør Frode Foss bekrefter at signeringsbonusen normalt er et standardkrav som ville utgjøre mange milliarder i dette tilfellet.

- De betalingene som påløper før flyene tas i bruk er vi interessert i å ha så lave som mulig, sier Foss til avisen og bekrefter at avtalen deres er god de neste to årene.

- Betalingene i denne perioden vil ikke påvirke oss nevneverdig, sier Foss uten å gi detaljer.

Norwegian har delt gigantordren på to produsenter; Boeing og Airbus.

Så langt har Norwegian kun signert en intensjonsavtale med Airbus. Også slike avtale pleier normalt å kreve forhåndsbetalinger på rundt 250.000 dollar per fly. Det ville gitt en regning på 300 millioner alene, skriver Dagens Næringsliv. Dette kommer i tillegg til signeringsbetaling. Denne har også Norwegian klart å kutte.

Det tradisjonelle "byggelånet" som betales noen år før flyene leveres, skal også ha blitt kraftig redusert.

Det er snakk om reduserte utlegg i millarderklassen i følge avisen. Dette gjør at Norwegian først må betale mesteparten av disse pengene når flyene blir levert og er klare til å tjene penger for selskapet.

Ville selge flest mulig
Årsakene til at flyselskapene har gått med på å lette på betalingsbetingelse kan forklares med at produsentene ønsker å selge så mange fly som mulig til Norwegian. Men for at det norske selskapet skulle klare å løfte bestillingen, måtte standardbetingelsene fravikes. Det gir produsentene valget mellom å selge færre fly til vanlige betingelser eller flere fly med bedre betingelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.