Høsten 2014 har vært tung for NRK, og tv-tallene for november inneholder få lyspunkter.

NRK fortsetter å tape seere. Den samlede markedsandelen for NRKs kanaler faller 2,3 prosentpoeng i november, sammenlignet med november ifjor.

Fallet befester trenden gjennom høsten for NRK: I september, oktober og november har kanalen nå ligget 2,4; 2,5 og 2,3 prosentpoeng under seerandelene sine fra ifjor.

Verste høst – dårlig vinter

Novembertallene kommer på toppen av at NRK torsdag i forrige måtte forklare for Kringkastingsrådet hvorfor de mister seerandeler i alle aldersgrupper og at høstmånedene i 2014 var de verste siden tv-monopolet falt i 1994.

– Dette er tidenes dårligste høst for NRK. Det er alvorlig for NRK, det er det ingen tvil om. Det er et ordentlig skift, sa mediedirektør Jarle Thalberg i Carat til DN da oktobertallene var klare.

Les også: Oktobersjokk for NRK

NRK 1 blør

Det er først og fremst flaggskipet NRK 1 seerne forlater. Hovedkanalen går tilbake 2,4 prosentpoeng i november. NRK 3 går tilbake 0,2 prosentpoeng, mens NRK 2 går frem 0,2 prosentpoeng.

November en NRK-måned

Trøsten for NRK må være at november fortsatt er en dominerende NRK-måned, hvor vintersporten for alvor setter inn. Der avstanden til TV 2 i oktober var krympet inn til 6,1 prosentpoeng, skiller det 11,1 prosentpoeng mellom de to i november.

Det er likevel et 4,4 prosentpoeng mindre forsprang enn ifjor.

TV 2 frem – og største blant de yngre

For TV 2 har den største fremgangen i november. TV 2s samlede markedsandel for sine reklamekanaler øker med 2,0 prosentpoeng, mens SBS Discovery, hvis største kanal er TVNorge, går frem 1,5 prosentpoeng.

Og der NRK var størst blant de yngre seerne (20-49 år) i november ifjor, er det nå TV 2 som troner øverst.

– Vi satser tungt på å nå de unge seerne, og novembertallene forteller oss at vi så langt har lykkes, sier TV 2-direktør Trond Håndlykken Kvernstrøm i en pressemelding.

Markedsandeler i november

20-49 år (det viktigste reklamesegmentet)

 

Alle over 12 år

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også: De nye mediestjernene (krever innlogging)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.