På NSBs hovedkvarter i Oslo øst står konsernsjef Rune Bjerke i DNB sammen med konserndirektør Geir Isaksen klar med pennen for å undertegne avtalen som vil gi banken vindusplassering i NSBs billettapp. Det betyr at Vipps' 1,5 millioner kunder kan betale togbilletten sin uten å legge inn kortdetaljer.
Det betyr også at DNB feier Danske Bank av tronen når det gjelder hvem som leder an i kampen om betaling med mobil.
- Hver dag er en knallhard konkurranse med andre aktører i dette markedet. Lanserer konkurrentene en nyhet en dag, så skal vi komme med to nye dagen etter, sier en kampklar Rune Bjerke ved signeringen av NSB-avtalen.
Mens Danske Bank har ledet an når det gjelder betaling i butikk gjennom samarbeidet med Reitan-gruppen, så har Vipps vært suverent størst på vennebetaling.
Nå har Bjerke hentet inn ny sjef for Vipps, mangeårige DNB-topp Rune Garborg, for å få fart på utviklingen. Det har fått følger.
De siste ukene har DNB offentligjort en rekke nyheter i Vipps:
- Avtale med Ruter om betaling i app
- Avtale med Elkjøp om mobilbetaling på nett
- Åpner opp for at bedrifter kan betale med Vipps
- TaxiFix har inngått avtale om bruk av Vipps for å betale taxiturer over hele landet
Til tross for at
Ser ingen begrensninger
Og etter en hektisk forhandlingsperiode om hvordan de tekniske løsningene skulle organiseres kom torsdag avtalen med NSB på plass.
- Kundene ønsker og forventer gode løsninger som er lett tilgjengelig og lette å bruke. Dette tilbyr vi nå dobbelt opp, når NSB og DNB går sammen, sier konserndirektør i NSB, Geir Isaksen.
- Vi ser nesten ingen begrensninger for hvordan Vipps kan brukes fremover, og nå ønsker vi å gjøre det enklere å kjøre kollektivt, sier konsersjef i DNB, Rune Bjerke.
Det er ikke sånn at DNB får ekslusivitet hos NSB. Kristin Kjøge Jansson, leder for salgskanaler i NSB, sier de ikke utelukker at andre betalingstilbydere kan komme i tillegg.
I trafikkselskapet Ruter kunne Danske Bank kun en liten periode vifte med flagget og si at de var eneste mobilbetalingsløsning i Ruter-appen, før DNB også skrev under avtale.
1 av 3 betaler billett med app
Avtalen innebærer at NSB-appen også tilbyr Vipps som betalingsløsning, slik at kunden kun trenger å forholde seg til én app for å gjennomføre hele billettkjøpet. Både NSB-appen og Vipps har allerede rundt halvannen millioner nedlastinger hver og det gjør denne avtalen til en av de største digitale samarbeidsavtalene mellom to etablerte aktører i Norge.
- I fjor tok nordmenn toget med NSB over 65 millioner ganger. Appen vår er lastet ned rundt 1, 4 millioner ganger og hele 30 prosent av NSBs billettsalg gjøres nå via billettappen, forteller leder for salg og forretningsutvikling i NSB, Kristin Kjøge Jansson. Det betyr at mer en hver fjerde kunde kjøpte billett via NSB-appen.
Norge utmerker seg i Europa i oversikten over de mest digitaliserte landene. EU-kommisjonens årlige undersøkelse av landenes digitale prestasjoner og digitale konkurranseevne plasserer Norge på 2. plass - kun slått av Danmark.
Skattedirektøren vil skrote kontanter.
Les også:
Trump planlegger å skrote Obamacare
Se også på DNtv: Bilmessens lekreste
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.