Det har kommet en ny gutt i eliteklassen. En ganske eksklusiv klasse allerede, der velmotoriserte brødre som BMW 5-serie og 6-serie Gran Coupe og Mercedes E-klasse og CLS sitter på første rad. Bakerst i ett hjørne sitter Audi A7 og vipper på stolen, og erter engelskmannen Jaguar XF. Porsche Panamera titter overlegent ut av vinduet.

Den nye gutten kommer fra Italia og heter Maserati Ghibli. Den nye bilen er merkets mest folkelige modell, og skal gjøre den lille italienske familien til et langt mer vanlig syn på veiene. Også i Norge. Sammen med den kommende suven Levante, er den krumtappen i bilmerkets plan om å åttedoble salget innen 2015.

Se store bilder av den italienske skjønnheten i DN Play.

Maserati er ikke noe vanlig syn på norske veier. Med en innstegspris på en million kroner, kan det endre seg.
Maserati er ikke noe vanlig syn på norske veier. Med en innstegspris på en million kroner, kan det endre seg. (Foto: Embret Sæter)

Med en startpris på like under millionen, skal Ghibli være et alternativ for dem som handler fra de øvre hyllene hos BMW eller Audi. Men når Maserati lager volummodell, så er det ikke som alle andre. Selv om de også gjør fremstøt som alminneliggjør merket mer.

Første diesel-Maserati
Ghibli er den første modellen fra Maserati noensinne som kommer med dieselmotor. Det er selvsagt en ganske så sprek versjon av oljebrenneren.

275 hestekrefter sørger for en akselerasjon som ikke er noe å skamme seg over, for et merke som vanligvis har motorer fra Ferrari under sine langstrakte pansere. V6-dieselmotoren på tre liter kommer fra VM Motori, som også leverer motorer til blant andre Jeep. Ryktene skal ha det til at Maserati selv kommer med kraftigere dobbelt-turbo dieseler etterhvert.

Utseendemessig er bilen lik, om det er diesel eller bensin på tanken. De fire enderørene er de samme, selv om lyden er noe forskjellig.
Utseendemessig er bilen lik, om det er diesel eller bensin på tanken. De fire enderørene er de samme, selv om lyden er noe forskjellig. (Foto: Embret Sæter)

For deg som måtte frykte dieselknatring også på de dagene du kjører italiensk, kan vi berolige med at dette er i den sofistikerte delen av dieselsegmentet. Et trykk på "sport"-knappen forvandler motorlyden til noe som nesten kan forveksles med V8-brumming. Riktignok kunstig tilført, men lyden føles mer riktig når du holder i et ratt med Maserati-treforken i navet. Grunnen til at Maserati velger å komme med en dieselmodell, er selvsagt at forbruket blir langt hyggeligere enn versjonene med bensinmotor som i hvert fall slurper i seg en liter på milen. Her holder det med seks desiliter, noe som er rekordlavt for Maserati.

Velvoksen kompaktbil
Ghibli er Maseratis kompaktbil, og den er løst basert på den grandiose Quattroporte. Selv om lengden er nær fem meter, er den direkte velproporsjonert og kompakt i forhold til sin gigantiske storebror. Et mer harmonisk og noe mer jordnært design stemmer godt med følelsen man får på veien.

Riktignok veier den nesten det samme som sin 29 centimeter lengre slektning, men en vektdistribusjon på 50/50 og et svært kapabelt chassis sørger for at størrelsen ikke merkes så godt bak rattet på bilen. Maserati har holdt på den hydrauliske styringen, som er nøyaktig og passe følsom. En mekanisk differensialbrems tilfører også kjøreopplevelsen en ekstra dimensjon og gjør at svingene kan forseres i høyere tempo enn hva resten av klassen kan, utan at man må hilse på grøftekantene.

Bagasjerommet tar 500 liter. Det er større enn for eksempel Porsche Panamera.
Bagasjerommet tar 500 liter. Det er større enn for eksempel Porsche Panamera. (Foto: Embret Sæter)

Partytriks
Innvendig er den nesten like prangende som storebror. Det hele preges av eksklusiv materialkvalitet, men det grafiske uttrykket på skjermen i midtkonsollen mangler litt finesse og modernitet. Bilen har en åttetrinns automatkasse som fungerer svært godt. Det eneste som skjemmer er en girspak som er vanskelig å treffe i riktig hakk. Bomgiring med automatgir blir litt for dumt.

Med pris på rundt millionen, er selvsagt utvalget av konkurrenter betydelig. Spørsmålet er om Ghibli er mainstream nok til å friste bilkjøperne, og samtidig beholde sin eksklusivitet og særhet?

Valget mellom praktikalitet og forfengelighet må tas. Man får tross alt en velmotorisert og velkjørende BMW 5-serie, med firehjulstrekk for en mindre pengesum.

Men å kunne si "jeg kjører Maserati" er da et adskillig bedre partytriks enn en BMW eller Audi, som det går 13 av på dusinet.

Materialvalget er av det eksklusive slaget.
Materialvalget er av det eksklusive slaget. (Foto: Embret Sæter)

Se store bilder av den italienske skjønnheten i DN Play.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.