Den nye TV-tjenesten vil i første omgang nå en million husstander, og skal bygges på flere ulike teknologier.

Det sier teknologidirektør Berit Svendsen i Telenor til TDN Finans tirsdag.

Et gryende marked

- Vi ser et gryende marked for TV over bredbånd, og i løpet av en to års periode er det sannsynlig at vi har lansert en slik type tjeneste. I et slikt tilbud vurderer vi både det samme TV-tilbudet som kunden har i dag, samt utvidede muligheter for video på bestilling (VOD) og interaktive tjenester, sier Svendsen.

En million husstander klare
I Norge er det rundt en million husstander som har korte nok kobberlinjer til at man ikke trenger å oppgradere med fiber.

Investeringene vil i hovedsak være knyttet til å skifte kort i sentralen og bygge mottaks- og distribusjonssentral (head-end stasjoner).

Svendsen bekrefter at Tandberg Television således er en aktuell teknologileverandør.

Tv på boks
De største investeringene vil likevel ligge i kundenes såkalte set-top-bokser. Det er fortsatt ikke avklart om disse vil subsidieres fra Telenor.

Foreløpig ligger prisen for en set-top boks på mellom 2.000 og 4.000 kroner avhengig av funksjonaliteten, og Svendsen innrømmer at det kan være noe høyt for massemarkedet.

Jo bedre set-top boksen er, jo flere tjenester vil kunne tilbys.

Vurderer internasjonale trender
- Vi jobber for tiden med å vurdere internasjonale trender og hva som passer i det norske markedet, sier Svendsen.

Den planlagte tjenesten vil få et bredere tilbud i forhold til fjernsynskanalenes tilbud, og kapasiteten gir mulighet for en mer interaktiv dialog med tjenestetilbyder og innholdsleverandør, sier hun.

Hun viser blant annet til det italienske VOD-selskapet Fastweb, som ved å få distribusjonsrettigheter til 4.000 Hollywood-filmer økte omsetningen med over 1.000 kroner per kunde per år.

Telefon på boks
Det er også aktuelt å bruke set-top boksen til å koble opp IP-telefoni.

- Det er denne typen tilbud som etter hvert vil modne seg. Nøkkelen til ny tjenesteutvikling i hjemmet er altså set-top-boksen, sier hun.

Av totalt rundt 123 millioner bredbåndslinjer i verden, er det i dag rundt en halv million som brukes for TV og video. Tendensen er voksende.

-Dette er en trend vi følger med på, og som vi også kommer til å ta del i. Hvor fort det skjer er vi ennå litt usikre på, men vi tror mye er gjort på et par år, sier teknologidirektøren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.