En av mine mer minneverdige kjøreturer skjedde i Tyskland for omkring fire år siden. Landevei og autobahn ble begjærlig angrepet bak rattet i en Audi TT RS. Audis lille sportsbil viste seg oppgaven stor nok og vel så det, og seilte sammen med Audi RS 5 opp som en favoritt blant alle modellene fra Ingolstadt.

Les test av TT RS: Audis ultimate fartsmaskin

Les test av RS 5: Audis peneste kruttønne

Tredje generasjon TT ble presentert under bilutstillingen i Geneve i mars i år, mens en ny roadster blir vist for første gang i Paris i starten av oktober.

Foreløpig har ikke Audi kunngjort noen RS-versjon av bilen, men ettersom de andre motorene har blitt enda sterkere, yter TTS ikke langt unna de 340 salige hestekreftene som satt under det kompakte panseret i forrige generasjon TT RS. Den nye TTS, som er foreløpig kraftigste modell, yter hele 310 hestekrefter, det er 38 hestekrefter mer enn forrige generasjon. Lydbildet blir kanskje noe annerledes ettersom den femsylindrede motoren på 2,5 liter har krympet til en toliters firesylindret motor som har nært slektskap til motoren i konsernfetteren Volkswagen Golf R.

Les test av Golf R: Rasende folkevogn dnPlus (krever innlogging)

Den første cabriolet-versjonen av TT kom på markedet i 1999, og det er ingen tvil om at dette også er en TT. Taket er av stoff, og har en ramme av aluminium og magnesium som holder vekten nede på 39 kilo. Det kan betjenes på 10 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. En annen fordel med taket er at det ikke stjeler så mye bagasjeplass. Med taket nede rommer bagasjerommet 280 liter, noe som er 30 liter mer enn i forrige generasjon.

Innvendig får bilen et instrumentpanel hvor all informasjon vises på en 12,3 tommers stor skjerm bak rattet. Audi satser også på lys-teknologi. I TT kalles det Matrix LED, der en rekke led-dioder i frontlyktene tilpasses situasjonen bilen er i.

Motorprogrammet er likt som TT coupè. Det betyr tre motorer, en toliters dieselmotor på 184 hestekrefter, og en toliters bensinmotor på 230 hestekrefter med firehjulsdrift og automatgir, i tillegg til før nevnte TTS med 310 hestekrefter som gjør null til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Nye Audi TT Roadster får sin premiere på bilutstillingen i Paris neste uke. Den toppløse versjonen av sportsbilen Audi TT lanseres i Norge våren 2015. Prisen er ikke offentliggjort, men dagens TTS roadster starter på 770.000 kroner. Med dagens minste bensinmotor på 1,8 liter og 160 hestekrefter er innstegsprisen for Audi TT roadster ligger på 435.000 kroner.

Les DNs test av forrige generasjon TT Roadster: Fornyet kjøremaskin (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.