Kia topper den amerikanske kavlitetsundersøkelsen fra J.D. Power, og for første gang på 27 år er det et ikke-premiummerke som har færreste feil.

Undersøkelsen går på antall problemer med nye biler i løpet av de 90 første dagene av eierskapet. Kvaliteten måles på færrest antall feil per 100 biler, og over 80.000 nybileiere har svart på en rekke spørsmål.

Kia oppnådde den laveste feilraten på 83. På andreplass kom Porsche med 84, mens Hyundai kom på en tredjeplass med 92.

Kvaliteten på nybilene har blitt 6 prosent bedre siden 2015, og er den største forbedringen siden 2009. 21 av 33 bilmerker har fremgang i undersøkelsen.

- Produsentene lager nå produkter av den høyeste kvaliteten vi har sett. Når vi ser på våre data over de siste årene, så er det klart at bilprodusentene lytter til kundene, identifiserer problemområder og fokuserer på kontinuerlig forbedring. Selv når de legger til mer innhold, som avansert teknologi som har hatt et rykte for å skape problemer, så fortsetter forbedringen av den generelle kvaliteten, sier Renee Stephens, visepresident i J.D. Power.

Noe som sikkert gleder den amerikanske bilindustrien er at den har færre problemer enn alle importerte merker samlet, og det har kun skjedd en gang tidligere i løpet av de 30 årene undersøkelsen er gjort. Chrysler og Jeep er de som forbedrer seg mest fra 2015 med 28 poengs forbedring.

En annen ting som er verdt å merke seg er at for første gang siden 2006, så er premium-merkenes gjennomsnitt lavere enn de øvrige bilmerkenes.

På modellnivå vinner General Motors syv klasser, Toyota seks og Hyundai (med Kia) og Volkswagen Gruppen fire hver.

Undersøkelsen skiller seg ganske mye fra den norske eiertilfredshetsundersøkelsen Autoindex, der Lexus har toppet fem år på rad. Men også i denne har Kia den største økningen i tilfredshet i 2016 med bilen 3,2 prosent fra 2015. Dermed gikk Kia fra en 22. og nest-sisteplass i 2015 til en 11. plass i år.

Les mer om Autoindex 2016: Fem av fem for Lexus dnPlus (DN+)

Så trygg er folke-SUVen  

Se vinnerne av de 25 ulike bilklassene her:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.