Koreanske Kia har akkurat avduket ikke én, ikke to, men hele tre hybrider under bilutstillingen i Chicago.

Mest spennende er Niro, som ikke bare er en ny modell fra Kia, den er også skaperen av en ny bilklasse som Kia kaller HUV, Hybrid Utility Vehicle.

Kia er stolte over at eierne ikke trenger å ofre følelsesmessig engasjerende design for effektiviteten. Bilen har en firesylindret motor som yter 103 hestekrefter, samt en elmotor før girkassen på 43 hestekrefter.

Batteriet er på 1,56 kWt og plassert under baksetet. Utslippstallene er ikke overmåtes imponerende, med et mål om 89 gram CO2 per kilometer.

De to andre bilene er en hybrid-versjon av sedanen Optima, samt en ladbar hybrid-versjon av samme bil. (Saken fortsetter under).

Den ladbare versjonen tilbyr 154 hestekrefter fra en firesylindret bensinmotor, samt en 50 kW-elmotor montert i girkassen. Batteriet er på 9,8 kWt og skal gi en rekkevidde på 43 kilometer rent elektrisk. Batteriet skal kunne lades på tre timer.

Bilen som ikke kan lades, har samme bensinmotor som den ladbare, men kun et batteri på 1,62 kWt. Samlet effekt på bensin- og elmotor er oppgitt til 193 hestekrefter.

Niro kommer på norske veier i løpet av andre halvår, mens Optima ladbar hybrid kommer i oktober.

Kia Optima hybrid.
Kia Optima hybrid.

Les også: Nå er dette Norges tredje mest solgte bilmerke

Se video fra DNs duell mellom to morsomme GTI-biler:

Knallhardt oppgjør i kompaktklassen
DN kåret den beste GTI-bilen av Ford Focus og ST Peugeot 308 GTI.
02:46
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.