Allerde nå før jul skjerpes konkurransen i det som tidligere var av de største bilsegmentene i Norge, de såkalte familiebilene.

En dreining mot suver og biler i klassen under, har tatt noe av piffen ut av dette markedet. Men med en lang rekke nye modeller på vei ut i markedet, kommer flere bilkunder til å se mot disse bilene. Mange av dem får ny teknologi og drivlinjer som er svært attraktive og  kanskje kan hente tilbake noen av kundene som har konvertert til suv de senere årene.

De to viktigste modellen kommer på norske veier i disse dager, og er den sjette generasjonen av Volkswagens Passat, samt fjerde generasjon Ford Mondeo.

Hittil i år er Passat den fjerde mest solgte personbilmodellen fra Volkswagen, også passert av suven Tiguan og minibilen Up, i tillegg til Norges mest solgte bilmodell, Golf, selvsagt. Den nye generasjonen har foreløpig en innstegspris på 352.800 kroner i stasjonsvogn-versjon, som står for over 97 prosent av salget i Norge. Den nye versjonen er større enn før, og bagasjeromsvolumet har økt fra 605 til 650 liter, noe lillebror Golf stasjonsvogn gjorde nødvendig da denne kom med 605 liter for kort tid siden. Til sammenligning har suven Tiguan 470 liter bagasjerom.

Motorutvalget
Motorene starter med en 1,4 liter bensinmotor med 125 hestekrefter og en manuell girkasse. Billigste dieselversjon blir en 1,6-liter på 120 hestekrefter som også kan utstyres med Volkswagens syvtrinns dsg-girkasse. Fremdeles leveres bilen med en velkjent toliters dieselmotor på 150 hestekrefter i kombinasjon med en sekstrinns dsg-girkasse som har en startpris på 411.600 kroner.

Verstingmodellen har en toliters dieselmotor som yter 240 hestekrefter som sammen med firehjulsdrift og dsg-girkasse gir en pris på nær 600.000 kroner. Billigste modell med firehjulsdrift blir i starten med en dieselmotor på 190 hestekrefter ig en sekstrinns dsg-girkasse som starter på 530.000 kroner. Regn med at mindre motorer får firehjulsdrift etterhvert. I løpet av neste år kommer bilen også med den hybride drivlinjen som vi kjenner fra lillebror Golf og konsernsøskenet Audi A3. Prisen på denne er ennå ikke kjent, men med 218 hestekrefter og et oppgitt forbruk på 0,17 liter på mila, burde denne slå godt an i Norge.

 

Mondeo med trekk på alle fire
Ford Mondeo er en bil som egentlig skulle lanseres for to år siden, men det hele har av ymse grunner blitt utsatt til omtrent nå. Men når den først kommer, så kommer den godt.

Mondeo blir billigere enn Passat, og for stasjonsvognen starter prisen på drøye 300.000 kroner.

Ford tror utstyrsversjonen Titanium i stasjonsvognutførelse og 1.6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter blir bestselgeren med en startpris på  328.000 kroner.

En toliters dieselmotor på 150 hestekrefter i kombinasjon med automatisk powershift-girkasse starter på 50.000 mer i Titanium-versjon.

Mest spennende for Mondeo er at den endelig kommer med firehjulsdrift. I Titanium-versjon og 150 hestekrefter sterk dieselmotor og femdørs karosseri koster denne fra 393.000 kroner. Salget av denne starter i andre kvartal neste år. Også Mondeo kommer i hybrid-versjon, men denne blir ikke ladbar. Prisen for denne i firedørs versjon blir 368.000 kroner.

 

Japansk utfordrer
Som om ikke det var nok, kommer også Mazdas alternativ i denne klassen 6, i en oppdatert versjon. Den viktigste og mest interessante oppdateringen er at også denne bilen endelig kommer med firehjulsdrift.

Både med 150 og 175-hestekrefter sterk dieselmotor leveres den nå med Mazdas nyutviklede firehjulsdriftsystem. Både manuell og automatgirkasser er tilgjengelig. Prisen med utstyrsversjon Vision og stasjonsvogn-karosseri blir omkring 380.000 kroner, mens 175 hestekrefter, automatgirkasse og høyeste utstyrsnivå vil koste omkring 450.000 kroner da bilene kommer til Norge i februar/mars neste år.

Her blir det altså nok av konkurranse om familiebilkundene, og suv blir ikke lenger den eneste alternativet for de som ønsker firehjulsdrift. Hittil i år har en tredjedel av alle nye personbiler registrert i Norge drift på alle fire hjul. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.