Den første Toyota Prius kom i 1997, og var da banebrytende med sin hybridteknologi.

I starten av neste år kommer fjerde generasjon på markedet, og ifølge Toyota er den forbedret mer enn noensinne før. I en verden som etterhvert har blitt svært opptatt av å kunne lade bilen, er det egentlig litt underlig at Toyota ikke har forbedret den ladbare versjonen, men heller satser videre på sin tradisjonelle hybridbil.

Les også: - Ren klimakosmetikk

En sårt tiltrengt nyhet for den jevne nordmann er at Toyota Prius nå kan trekke tilhenger på 725 kilo uten brems. Hengervekt med brems er ikke oppgitt.

Bilen får et forbruk på 0,3 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 70 gram per kilometer. Et nytt hybridsystem sørger for besparelsen fra dagens versjon som forbruker 0,39 liter på mila og har et CO2-utslipp på 89 g/km.

Systemet består fremdeles av en bensinmotor på 1,8 liter som yter 98 hestekrefter, samt en elektrisk motor som yter 72 hestekrefter. Samlet blir dette 122 hestekrefter som bringer bilen fra null til 100 km/t på 10,6 sekunder. Det er to tideler tregere enn dagens modell. Toppfarten på 180 km/t er den samme som før.

 

Toyota hevder bilen leverer en mer naturlig akselerasjon. I en pressemelding hevder de at den nye kraftkontroll-enheten tillater systemet å benytte mer elektriske krefter, slik at motorens turtall bygges opp gradvis når farten øker. 

Bilen er bygget på "Toyota New Global Architecture"-plattformen som første modell ut. Det sørger for lavere tyngdepunkt som igjen skal gi bedre kjøreegenskaper.  Kombinert med et stivere karosseri og et nytt bakhjulsoppheng skal bilen være mer stabil enn før.

Nye Prius lanseres i Norge i mars 2016. Priser er ikke klare ennå. Dagens modell starter på 280.000 kroner.

Les også: Her er de smarte bruktbilkjøpene

Her kan du se Toyotas informasjonssjef Espen Olsen forklare hvorfor Toyota og Lexus fremdeles satser på hybrider:

- Vi har den beste hybridteknologien
Lexus satser på at den nye generasjonen av hybridbilen RX 450h blir en bestselger.
01:18
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.