Volkswagen Passat er omtalt som den mest suksessrike europeiske firmabilen og kommer nå i åttende generasjon.

Bilkjøperne har i den senere tid gått litt vekk fra biler i Passat-størrelsen, og suver og mindre biler er vinnere i markedet. Dagens Passat ligger kun på en 13. plass på norske registreringsstatistikker. En liste den toppet i 2007, men etter det har den måttet se lillebror Golf foran seg.

Den nye Volkswagen Passat skal ifølge produsenten bli både lettere og mer luksuriøs enn forgjengeren. Samtidig er bilen slanket med opp til 85 kilo sammenlignet med forgjengeren.

Felles plattform med Golf
Bilen bygges nå på den samme fleksible plattformen som lillebror Golf, noe som betyr mye for både utviklings- og produksjonskostnader.

- Dette er en premium bil, men ikke til premium pris. Det passer perfekt for en av Europas mest populære biler som nå blir 20 prosent mer drivstoffgjerrig og opp til 85 kilo lettere, sa Volkswagens styreformann Dr. Martin Winterkorn under presentasjonen i Potsdam torsdag kveld.

Bilen har blitt større og fått lengre akselavstand enn den forrige modellen. Det burde gi enda bedre plass innvendig.

Bilen kommer også med nyvinninger som blant annet et nytt digitalt instrument display og ny bakseteunderholdning. Sikkerhetsutstyr som front assist med city nødbrems og fotgjengerovervåking er også tilgjengelig.

Under panseret kommer bilen med 10 ulike turbomotorer med direkte innsprøyting av bensin eller diesel. Effekten spenner mellom 120 og 280 hestekrefter. Alle sammen møter de nye utslippskravene i EU.

Sjekk her: Bør du leie eller eie bilen din?

Ladbar hybrid
Den største nyheten er likevel at Passat kommer som ladbar hybrid. En elmotor med en rekkevidde på fem mil på ren eldrift, jobber sammen med en bensinmotor  på 1,4 liter og 150 hestekrefter. TIlsammen oppnås dermed 204 hestekrefter. Batteriene kan lades som på en elbil, men man slipper rekkeviddeangsten ettersom bensinmotoren tar over når batteriet går tomt. Samlet blir derfor rekkevidde på 100 mil.

Dette er den samme konfigurasjonen som Audi i høst kommer med i sin A3 e-tron. Det fungerte veldig bra ved vår prøvekjøring av bilen ifjor høst.

Les test av Audi A3 e-tron: Oppskriften på billig bilhold

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.