Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Bjørn Erik Thon utfordrer bank - og kredittinstitusjonene. Ståle Andersen
Bjørn Erik Thon utfordrer bank - og kredittinstitusjonene. Ståle Andersen les mer

- Må rydde i lån - og sparemarkedet

Forbrukerombudet varsler strengere krav til informasjon om låne - og spareprodukter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Forbrukerombudet er helt enig med Kredittilsynet i at informasjonen knyttet til salg av låne - og spareprodukter må bli adskillig bedre.

Les: - Kunden vet ikke hva han gjør

Da ombudet igår la frem sine viktigste prioriteringer for 2006, ble det varslet tiltak som skal sørge for bedre informasjon til kundene ved salg av denne typen produkter.

Vanskelige å forstå
- Dette er et område der folk ofte ikke oppdager at de har blitt lurt med det første. Og når det gjelder sparepenger er det trasig om du 20 år senere finner ut at er blitt lurt med hensyn til pengeplasseringen, sier nestleder hos Forbrukerombudet Gry Nergaard.
I likhet med Kredittilsynets direktør Bjørn Skogstad Aamo påpeker hun at det ofte er vanskelig å forstå hva man går inn på når man kjøper denne typen produkter.

Altfor komplisert
Jo Gjedrem, seksjonssjef hos Forbrukerombudet og ansvarlig for bank - og finansprodukter, er enig i at det er et grunnleggende problem at mange spareprodukter er så kompliserte at det er vanskelig å kommunisere til forbrukerne hva de egentlig går ut på, særlig når det gjelder avkastning.

- Selv jeg, som jobber med dette til daglig, synes mange av disse produktene er vanskelig å forstå, innrømmer han.

Til kamp mot aggressiv markedsføring
I tillegg til en opprydning på dette området vil ombudet fokusere enda mer på det de kaller "aggressiv markedsføring".

- Med det mener vi markedsføring som spiller på såkalte " usaklig hensyn", for eksempel det å spille på behandlingstid. Å reklamere med at du får lån på timen, svar på minuttet og den slags er etter vår mening i strid med god markedsføringsskikk når det gjelder kreditter, forklarer Gjedrem.

Han er opptatt av at det gjenspeiles i markedføringsbudskapet at opptak av lån kan få store konsekvenser for enkeltpersoner og deres familier.

Bedre prisinformasjon
Forbrukerombudet vil også skjerpe inn kravene til informasjon om totalprisen på produktet.

- Når det gjelder markedsføring av kreditt, forbrukslån, kontokreditter, og usikrede kreditter er vi opptatt av at det skal oppgis effektive renter slik at totalprisen kommer frem, sier Gjedrem til dn.no.

Vil ha strengere forskrifter
Forbrukerombudet er svært fornøyd med at Kredittilsynet også har satt dette temaet på agendaen.

- Noe av bakgrunnen for vårt engasjement er bl.a. at det har vært flere klager knyttet til slike produkter oppe i Bankklagenemnda i det siste. Disse viser klart at det er svært utfordrende å forklare disse produktene på en skikkelig og balansert måte, sier Gjedrem.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Anbefalte videoer