Oppdatert: Funcom-aksjen faller 7,32 prosent til 19 kroner, rett etter at kvartalstallene ble presentert.

Endelig har spillselskapet Funcom inntekter fra det lenge etterlengtede spillet Age of Conan. Inntektene i andre kvartal ble på 13 millioner dollar, rundt 1 million høyere enn selskapet selv guidet. Årsaken er høyere spillomsetning enn ventet. Funcom venter at inntektene vil fortsette å stige og guider inntekter på mellom 16 og 20 millioner dollar i tredje kvartal.

Det var på forhånd knyttet mest spenning til hvor stor andel av spillerne som har gått over til å være abonnenter og hvor mange som har forlatt det. Det er blitt spekulert i at 30 prosent har gitt seg, men på nettforumer har mange påstått at det har vært regelrett spillerflukt.

Bare 100.000 nye kopier
Så langt har Funcom solgt 800.000 kopier av spillet. Funcom opplyser ikke hvor mange rene abonnenter selskapet har, men opplyser at selskapet har 415.000 spillere som enten er abonnenter eller spillere som er i første 30 dager av spilleperioden der abonnentet er inkludert i kjøpsprisen.

Funcom annonserte i slutten av juni at de har solgt 700.000 kopier av spillet, men nesten to måneder etter er det solgt bare 100.000 nye eksemplarer.

Skuffet optimist
 Analytiker Espen Torgersen hos Carnegie sier til Dagensit.no at Funcoms guiding indirekte sier at de ikke forventer vekst i 3. kvartal, selv om han også påpeker at det kan være vanskelig for Funcom å gi denne guidingen på grunn av blant annet mulige sesongeffekter.

- Seeing is believing, vi må se om vi har vært vitne til sesongeffekter. Dette er ikke nok til å gjenreise tilliten i markedet til at kundebasen vil fortsette å vokse, sier Torgersen.

Funcoms inntekter fra spillet avhenger hovedsakelig av å få en stor lojal abonnementsbase, helst i mange år.

- De kundene de nå har er noe lavere enn vi hadde forventet oss, men nå vet vi i hvert fall hvor mange de er. Jeg synes det er udelt positivt at Funcom endelig sender ut informasjon om dette, slik at vi kan ta stilling til selskapets egen informasjon og ikke alt mulig annet, forteller Torgersen.

Til tross for at kundebasen var noe lavere enn forventet, har Torgersen tro på at kundebasen kan vokse.

- Hvis vi relaterer til andre spill som har vært lansert tidligere gir det tiltro til at kundebasen vil vokse, avslutter han.

Spillerne kommer tilbake
Administrerende direktør Trond Arne Aas i Funcom sier at den store majoriteten av de 415.000 spillerne er betalende abonnenter, men at man også må regne med at spillerne tar pauser i abonnementet - for senere å komme tilbake igjen.

- Spillere av denne typen spill tar ofte pauser etter å ha spilt en stund, men kommer så tilbake. For eksempel i Anarchy Online har folk forlatt spillet og kommet tilbake hele fem ganger i snitt, sier Aas.

Lanserer i Øst-Europa og Asia
Funcom satser nå på å maksimere salget ved å gå inn i nye markeder som Russland og Polen med lokale versjoner av spillet.

- Funcom er for tiden i forhandlinger med lokale utgivere i de viktigste asiatiske markedene med mål om å lansere spillet i Asia i andre halvår i 2009. Funcom er også i tidlig utviklingsfase for å utvikle Age of Conan i Xbox 360-versjon, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

På sikt vil det bli mulig å laste ned gratis demoer av spillet, for å få enda flere til å prøve spillet. Dette vil imidlertid skje først på et tidspunkt hvor det anses som lønnsomt å gjøre dette.