Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

- Da jeg fikk min første telefon var jeg mest opptatt av dekning. Nå er kundene mer opptatt av hva nye håndsett kan levere, sier Telenor-topp Jon Fredrik Baksaas. Thomas Haugersveen
- Da jeg fikk min første telefon var jeg mest opptatt av dekning. Nå er kundene mer opptatt av hva nye håndsett kan levere, sier Telenor-topp Jon Fredrik Baksaas. Thomas Haugersveen les mer

- Vi må gjøre det, ellers gjør andre det

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas mener den som ikke skjønner greia, vil miste de aller viktigste kundene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Det store spørsmålet er hvordan operatørene kan tjene penger på den store dataveksten, sa Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas under selskapets kapitalmarkedsdag onsdag.

Prisene på tale har lenge vært under press, og derfor er det svært viktig å tjene penger der den virkelig store veksten er - mobildata.

Det er en stor utfordring. Ifølge en fersk undersøkelse fra TNS Gallup er svært mange sterkt knyttet til mobilen sin og til appene. Operatørene blir stadig mindre viktige, viser undersøkelsen som er gjennomført i over 50 land.

- Det er en dramatisk utvikling, sa Erlend Espedal, analytiker i TNS Gallup, da Dagensit.no først omtalte undersøkelsen i midten av august.

Thomas Kolstad, som selger mobiltelefoner på Expert, bekrefter at Telenor og Netcom får mindre og mindre å si for kundene.

- Det er samme for kundene hvilken operatør det er, så lenge det er mye data inkludert i prisen, sier han.

Les: - Det er en dramatisk utvikling

Må være i forkant
Baksaas fortalte under kapitalmarkedsdagen onsdag at det er viktig for Telenor å forstå at kundenes bruk endrer seg.

- Da jeg fikk min første telefon var jeg mest opptatt av dekning. Nå er kundene mer opptatt av hva nye håndsett kan levere. Vi så det sist med lanseringen av iPhone 5, sa Bakssas.

Apple har drevet endringen i hvordan mennesker bruker telefonen. Selve håndsettet er viktig nok, som den mini-datamaskinen den er, men Apple har også limt mobilen til manges hånd ved hjelp av tjenester som Itunes og App Store.

Det er tjenester og apps som står for store deler av veksten i datatrafikk.

- Vi må være opptatt av å møte endringer i brukermønsteret. Vi må forstå disse endringene, og tilby de plattformene som skaper verdi for kundene våre, sa Baksaas.

- Hvis ikke vi gjør det vil andre gjøre det på vår bekostning, sier Telenor-sjefen.

Telenor møter tøff konkurranse.

- Hvis vi som operatør ikke møter de endringene, løper vi risikoen å miste kunder. Vi må være åpne nok til å se at måten vi drev forretninger i går ikke er slik vi kan drive i dag, sa Baksaas.

Knytter kundene til seg med pakker
For teleoperatøren handler dette i stor grad om å knytte kundene til seg. Det handler om å utnytte higet etter billigst mulig mobildata til å knytte kundene til seg med pakkeløsninger.

- I Norge har vi klart å få på plass nye prisstrukturer som reflekter disse endringene, sier Baksaas.

I april ifjor lanserte Telenor pakkeløsningen Komplett, der kunden får pakker med ringetid, sms og databruk inntil en viss verdi. Pakkene kommer i tre størrelser. Når kundens bruk vokser ut av den pakken han har, står Telenor klar til å oppgradere. Dermed tjener Telenor stadig mer på kundene.

Ifølge Berit Svendsen, sjef for Telenor Norge, hadde 52 prosent av alle Telenors privatkunder (utenom kontaktkort) en slik pakkeavtale ved utgangen av andre kvartal.

- Vi har klart å tiltrekke oss flere av lav-ende-brukerne, og vi er nå i stand til å vinne en større del av den totale kundebasen i i Norge, sa Baksaas.

Denne strategien har også gitt økt inntjening i Norge, fortalte Baksaas.

- Det er fremdeles et enormt potensiale i smarttelefonbrukerne. Det er fordi stadig flere eldre nå begynner å bruke smarttelefoner, sier Berit Svendsen, sjef for Telenor Norge, til DN.no.

Telenor venter at mellom 75 og 80 prosent av alle norske mobilbrukere vil ha en smarttelefon innen et par år. I år er andelen like over 50 prosent.

- Vi venter å se den samme utviklingen når det gjelder antallet som har våre pakker, sier Svendsen.

Dekning er grunnmuren
Selv om Telenor posisjonerer seg for å kunne tjene penger på den store dataveksten, er ikke Baksaas enig i at operatørene ikke er like viktige for kunden som de var før.

- Jeg er ikke enig med deg i at operatøren blir mindre viktig, for kunden bryr seg definitivt om at det virker eller ei. Det så vi ifjor da vi dessverre var nede noen timer, sa Baksaas til DN.no etter sin presentasjon.

Når Telenor skal posisjonere seg i forhold til datatrafikken, satses det både på konkurransedyktige priser og god dekning.

- Sammenhengen mellom gode kvalitetsnettverk og avanserte telefoner som bringer nye tjenester, den kommer til å være ultraviktig også i fortsettelsen, sier Baksaas til DN.no.

Han viser til at Telenor investerer over fire milliarder kroner i ny nettverkskapasitet i Norge, hvert år.

- Det gjør vi fordi denne fenomenale dataveksten er der ute. Da må også kvaliteten og kapasiteten i nettverkene følge med, sier Baksaas.

Svendsen fortalte idag at Telenor Norge vil lansere 4G om «noen få uker» i Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo.

Les: Telenor lanserer 4G

- Vi som operatører må være mer flinke til å legge til rette for dette tjenestemangfoldet som internettverdenen nå bringer kommer effektivt frem, i gode innpakninger til det store markedet, sier Telenor-sjefen.

Det er ikke bare i Norge denne trenden er sterk. Telenor trekker blant annet frem at databruken har eksplodert i Thailand etter at det eksisterende nettverket ifjor ble oppgradert til et kombinert 3G- og 4G-nett med teoretiske datahastigheter på 48 mbit per sekund.

Les flere saker fra kapitalmarkedsdagen her:

Han skal spare fem milliarder

- Det kommer ikke gratis

Nå vurderer Telenor ny runde

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Anbefalte videoer