Jusstudent Jonas Ali Ghanizadeh (24) i Trondheim klagde til Transportklagenemnda og fikk medhold etter at han ikke fikk fly med Norwegians nye Dreamliner-fly til New York.

Les også: Ti prosent Dreamliner-rabatt

Bakgrunnen for klagen var at han mente Norwegian hadde lovet en helt spesiell komfort. Da flyet ble erstattet foreslo jusstudenten at det kunne spandere mat og setereservasjon. Men han fikk blankt nei, og har tidligere sagt til Dagens Næringsliv at det var derfor han klaget.

I Transportklagenemnda anførte Norwegian at årsaken til at ruten til New York med Dreamliner ble utsatt var som følge av uforutsette tekniske problemer på denne flytypen. Det ble vist til fremlagt bekreftelse fra flyprodusenten Boeing og Norwegian anførte at hendelsen var ekstraordinær og fullstendig utenfor flyselskapets kontroll.

Nemnda bemerket at de fleste ikke har noe forhold til hva slags flytype de skal fly med. Men i dette tilfellet vurderte nemnda at det stiller seg annerledes. I forbindelse med lansering av rutene til New York og Bangkok reklamerte Norwegian med at flyvningene ville skje med en ny flytype. Dreamliner 787, og presentasjonen ga inntrykk av at dette ville bli en helt ny flyopplevelse.

Jonas Ali Ghanizadeh, klaget til flyklagenemnda fordi Norwegian satte inn annet fly enn de nye dreamlinerne da han skulle til USA.
Jonas Ali Ghanizadeh, klaget til flyklagenemnda fordi Norwegian satte inn annet fly enn de nye dreamlinerne da han skulle til USA. (Foto: Ole Morten Melgård)

Nemnda la også til grunn at ønsket om å fly med Dreamliner var en av grunnene til at klageren Jonas Ali Ghanizadeh bestilte reisen. I vedtaket anbefaler Transportklagenemnda at klagerne gis et prisavslag på ti prosent av billettprisen.

Men det nekter Norwegian nå å refundere. Dermed havner de på listen over flyselskaper som ikke retter seg etter vedtak i Transportklagenemnda:

– Vi pleier å rette oss etter vedtak i Transportklagenemnda. Men i dette tilfellet syntes vi det som skjedde var utenfor vår kontroll, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Hun viser til at det har vært en tilsvarende sak i Allmänna reklamationsnämnden i Sverige, der Norwegian fikk medhold i at selskapet ikke var ansvarlig for at det måtte settes inn en annen flytype.

Holbergh Jacobsson sier det selvfølgelig ikke er ideelt å komme på Transportklagenemndas svarteliste over flyselskaper som ikke retter seg etter nemndas vedtak.

– Men det er ikke alltid nemndas vedtak er riktige. Det har vært enkelte tilfeller der slike saker har havnet i rettsapparatet der flyselskapet har fått medhold, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hun legger til at det ikke er helt uvanlig at man må fly med en annen flytype enn den som opprinnelig var tenk og at i dette tilfellet tilbydde Norwegian både refusjon av billetter og gratis ombooking.

Det lyktes ikke å få kommentar fra Ali Ghanizadeh mandag ettermiddag.

Les også:
Nytt oljefunn i Norskehavet

Tror Yellen vil senke verdens børser med 50 prosent

Mener Røkke «skrur» staten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.