Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
SALGSHOPP: Små bryggerier foretok et realt salgshopp i årets første kvartal. Bildet viser Nøgne Øs lokaler i Grimstad. Foto: Tomm W. Christiansen
SALGSHOPP: Små bryggerier foretok et realt salgshopp i årets første kvartal. Bildet viser Nøgne Øs lokaler i Grimstad. Foto: Tomm W. Christiansen les mer

Øl

- Det har tatt fryktelig av

Mikrobryggeriene solgte over 50 prosent mer i første kvartal i år. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Norske mikrobryggerier økte salget med hele 51 prosent i første kvartal 2014 mot samme kvartal ifjor, viser tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

- Det er veldig mye. Det har tatt fryktelig av de siste to, tre årene, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, til DN.

Det er fortsatt snakk om salg i relativt liten skala. Lokalbryggeriene står nå for nesten tre prosent av ølsalget i Norge.

Nome tror imidlertid den sterke veksten vil fortsette, og peker på at de små bryggeriene i Danmark og USA har en markedsandel på henholdsvis fem og syv prosent - land hvor som startet tidligere enn Norge.

- Trenden med småskalabrygging kom sent til Norge, men de siste par årene har utviklingen gått raskere enn i noe annet land. Det har kommet inn i dagligvarehandelen - det er her det øker mest,  sier Nome.

770 øltyper

Småskalabryggeriene brygget i fjor vel 770 ulike øltyper. Utviklingen har også inspirert de etablerte bryggeriene til å satse på produktutvikling, og ulike varianter av hveteøl, ale, stout og porter dukker stadig opp i butikkhyllene.

Totalt sett ligger ølsalget i første kvartal 2014 tre prosent under fjoråret, men Nome mener dette skyldes at påskesalget i fjor kom i mars, mot april i år.

Små bryggerier

Veksten er fordelt på 45 bryggerier, spredt over 18 av landets fylker. Noen av dem er svært små og leverer kun lokalt, mens de 6-7 største har nasjonal distribusjon og selges i dagligvarehandel og på Vinmonopolet.

Tallene fra Bryggeriforeningen kan tyde på at drikkemønsteret i Norge er i endring, skriver bransjeforeningen i en pressemelding.

Kostbart norsk sterkøl fra Vinmonopolet økte med hele 63 prosent i første kvartal. Samtidig økte også salget av alkoholfritt øl med 14 prosent, opplyser bransjeforeningen.

LES OGSÅ:

Kinesisk flyselskap kjøper Boeing-fly for milliarder

Asia i dag: Kritiserer kinesiske dommedagsprofeter

Verdens raskeste heis på vei til Kina  

Eksperter advarer mot F-16-krise i Luftforsvaret

Øl
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.