- Mange tror det er det sosiale som skaper engasjement, mens det i realiteten er kommunikasjon og lederskapet i seg selv, sier daglig leder Ellen Kristine Breiby i Dale Carnegie Training Norge.

Ledernes redelighet og evne til å gi medarbeideren tillit for å løse sine arbeidsoppgaver er det som i størst grad påvirker medarbeiderengasjement på jobben. Sosiale tiltak som fester og kollegiale arrangementer kommer langt ned på rangeringslisten.

Det viser en omfattende amerikansk studie blant medarbeidere og ledere i bedrifter mellom 50 og 1000 ansatte, gjennomført av MSWARS Research for Dale Carnegie, et selskap som spesialiserer seg på ledelse og prestasjonsforbedringer.

- Et betydelig gap

- Selv om denne studien er amerikansk, erfarer vi at funnene stemmer godt overens med det vi opplever i Norge også, sier Ellen Kristine Breiby.

De spurte ble bedt om å rangere en rekke emosjonelle og funksjonelle forhold som i størst grad påvirker deres engasjement positivt på jobben.

Resultatene talte sitt tydelige språk: God lederkommunikasjon, ærlighet og det å bli verdsatt er viktige drivere for medarbeiderengasjement. Men samtidig er dette også faktorer som ledelsen er relativt svake på å levere til sine medarbeidere, ifølge Breiby.

- I mange virksomheter er det et betydelig gap mellom sentrale faktorer som skaper medarbeiderengasjement og ledelsens evne til å levere på disse områdene, sier hun.

Arbeidsgivers evne til å vise tillit til de oppgavene som medarbeideren utfører, er den viktigste emosjonelle faktoren som skaper engasjement på jobben. Så følger muligheten til å gjøre en jobb med begrenset tilsyn.

Over 50 prosent av de spurte mener også ledelsen er gode til å levere på disse områdene.

- Funnene stemmer godt overens med det vi opplever i Norge også, sier Ellen Kristine Breiby.
- Funnene stemmer godt overens med det vi opplever i Norge også, sier Ellen Kristine Breiby.
 

- Må jobbe målorientert som leder

Sosiale tilstelninger på jobben rangeres langt nede på listen.

Den viktigste funksjonelle faktoren for medarbeiderengasjement er redelighet fra toppledelsens side. Likevel er det bare cirka 25 prosent som er helt enig i utsagnet om at toppledelsen opptrer redelig.

- Det handler om å skape en enhetlig og ærlig lederatferd som gir virksomhetens ansatte forutsigbarhet og trygghet i forhold til de oppgavene de skal utføre, uavhengig av hvem som utfører lederoppgavene. Dette inkluderer også til å jobbe målorientert som leder, sier Ellen Kristine Breiby.

Les også: Slik blir du «drømmemedarbeideren»

Slik gjenkjenner du supertalentene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.