Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
NY ORDNING. Mattilsynet er i ferd med å innføre smilefjesordning. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
NY ORDNING. Mattilsynet er i ferd med å innføre smilefjesordning. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX. les mer

NHO Reiseliv protesterer mot Mattilsynets smilefjes

Mattilsynet, Virke og Forbrukerrådet jubler over at smilefjes-ordningen på restauranter skal innføres neste år. NHO Reiseliv ber derimot regjeringen om ikke å innføre ordningen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

«NHO Reiseliv vil anmode statsråden om ikke å innføre denne ordningen», skriver administrerende direktør Kristin Krohn Devold og næringspolitisk fagsjef Ingjerd Sælid Gilhus i et brev til helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Mattilsynets smilefjesordning

*Mattilsynets første prøveordning ble innført i Trøndelag og Møre og Romsdal 1. juni 2007, på oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet.

*Forsøksprosjektet viste at offentliggjøringen av tilsynsrapportene bidro til å bedre hygienenivået ved spisestedene, men fordi det var en svært ressurskrevende ordning anbefalte ikke Mattilsynet å innføre ordningen nasjonalt i desember 2009.

*I fjorårets statsbudsjett valgte Solberg-regjeringen å bevilge 5 millioner kroner øremerket til innføring av en landsdekkende smilefjesordning.

*Mattilsynet har igjen fått i oppdrag å starte arbeidet med en nasjonal innføring av ordningen, som etter planen skal tre i kraft i løpet av 2015.

(Kilde: NTB, Mattilsynet) (©NTB)

Vis mer
Mattilsynet har fått i oppdrag å starte arbeidet med en nasjonal smilefjesordning, som rangerer restaurant- og servicebransjen etter resultatet av tilsynskontroller med fire ulike smilefjes – fra stort smil til sur munn.

Trolig vil smilefjeset offentliggjøres på nett, og restauranten må henge opp smilefjesrapporten synlig i lokalet.

– Basert på skjønn

Tidligere Høyre-statsråd Kristin Krohn Devold mener smilefjesordningen betyr at tilsynskontrollene i større grad vil bli preget av skjønnsmessige vurderinger.

– Utøving av subjektivitet er ikke det offentliges oppgave. Dette blir allerede i dag ivaretatt av blant annet nettstedet Trip Advisor og restaurantanmeldelser i ulike medier, heter det i brevet.

Videre står det at ordningen fører med seg flere reguleringskrav, mens «det næringen trenger er dereguleringer».

Virke ønsker velkommen

Reisedirektør i Virke, Hilde Charlotte Solheim, mener smilefjesordningen derimot gir god informasjon til forbrukeren.

– Ordningen har én stor fordel: Den synliggjør positive funn for forbrukeren, i motsetning til en liste over hvor mange restauranter som ikke godkjennes i tilsynskontroll. Dette kan ofte skape et skjevt inntrykk av restaurantbransjen, sier Solheim.

– Tryggere for forbrukere

Forbrukerrådet stiller seg uforstående til kritikken fra NHO Reiseliv, og mener behovet ikke dekkes av andre aktører.

– Dette er en god ordning som vil gjøre det tryggere for forbrukere som skal velge spisesteder. De fleste vil nok helst slippe å gå på steder der hygienen er for dårlig eller at maten ikke oppbevares på forsvarlig måte, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord til NTB.

– Seriøse aktører har mye å vinne på større åpenhet om hvilke spisesteder som har gode nok rutiner og følger reglene, sier Instefjord.

– Ikke skjønnsbasert

Mattilsynet er i ferd med å skreddersy en nasjonal smilefjesordning basert på erfaringer fra pilotprosjektet som har blitt gjennomført i flere år i Trøndelag og Møre og Romsdal.

– Vi legger opp til et standardisert tilsyn som gjør oss mer enhetlige, og ikke en ordning basert på rent skjønn. Smilefjes er et uttrykk som er lett å se og forstå for forbrukeren, slik at vedkommende kan gjøre et bevisst valg, sier prosjektleder for smilefjesordningen i Mattilsynet, Susanne Øyen, til NTB.

– Vi ønsker å gi en god og effektiv tilsynsordning, som samtidig stimulerer serveringsbransjen til å oppfylle kravene i regelverket, sier Øyen.

Les også:
Dette har vært hans aller største utfordring som Norwegian-sjef
Slik utvider du alkoholkvoten – helt lovlig
«Må fortelle folk at de ikke kan jobben sin. At de ikke bør gjøre den»