Forbrukerrådet har sett seg lei på at Acta ikke følger uttalelser fra Finansklagenemnda, organet der misfornøyde bankkunder kan henvende seg om de har noe uoppgjort med banken.

- Actas manglende vilje til å innrette seg etter nevnden er fellesnevneren som gjør det mulig for Forbrukerrådet å engasjere seg i disse sakene, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Det siste halvåret året har Acta avslått å følge opp flere uttalelser fra Finansklagenemnda Bank etter at nevnden har gitt kundene medhold.

Åtte rettssaker

Åtte kunder har nå fått Forbrukerrådet med på laget, slik at de kan saksøke Acta. Forbrukerådet har bestemt seg for å være partshjelper i sakene, slik de også var for Ivar Petter Røeggen, småspareren fra Averøya som vant mot bankgiganten DNB i mars ifjor.

Forbrukerrådet har inngått et samarbeid med advokatfirmaet Wikborg Rein & Co for å føre sakene mot Acta i retten.

Tar ny runde

- Jeg kan bekrefte at vi har mottatt ytterligere tre nye søksmålsvarsel hvor Forbrukerrådet bistår klagere mot selskapet. Vi vil vurdere disse sakene på nytt og gi motparten tilbakemelding på disse varslene innen svarfristen. Utover dette ønsker jeg ikke å kommentere enkeltsakene ytterligere eller påstander fra Forbrukerrådet, sier administrerende direktør i Acta Kapitalforvaltning Robert Bergerud.

Les også:

Frykten øker i raskt tempo i aksjemarkedet

Slik er nye Iphone  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.