Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Snøkaos i Oslo - derfor kom ikke brøytebilene

Lange køer i Lørenskog. Foto: Merete Bø
Lange køer i Lørenskog. Foto: Merete Bø les mer

Transport

- De kan jo ikke kjøre brøytebilene over andre biler

Busser, lastebiler og personbiler sto bom fast på veier som ikke var brøytet i Oslo-området. Statens vegvesens forklaring: Også brøytebilene sto fast i rushtrafikken.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Vi har undersøkt. Selskapene som brøyter har holdt kontraktkravene til mobilisering for brøyting. Men fra syvtiden ble brøytebiler- og traktorer også sittende fast i køene, sier fungerende seksjonssjef Even Aasgaard i Oslo kommune. 

Ifølge Aasgard ble problemene ekstra store fordi det store snøfallet kom svært konsentrert på sen natt og på morgensiden.

- Midt på natten var det nesten ikke snø, sier han.

Statens vegvesen med ansvar for riksveier og store innfartsårer har samme problem:

- Vår entreprenør TS anlegg begynte preventiv salting onsdag kveld. Men de kan jo ikke kjøre brøytebilene over andre biler som ikke kommer frem i rushet. Det kom ekstra kraftig snøfall ved 08-tiden torsdag.  Det er den verste tiden, sier prosjektleder for drift Eirin Torgersen i Statens vegvesen.

Full stans i busstrafikken i Oslo  

Statens vegvesen har en femårskontrakt for drift inkludert brøyting på  Europa- og riksveiene mot og gjennom Oslo. Kontrakten med TS anlegg er på 297 millioner kroner.

Hver halvannen time

- Kravet er at disse veiene skal brøytes hver halvannen time når det er snøfall. Entreprenøren har mobilisert som de skal, også kalt inn ekstra mannskap. Men de klarer ikke å gjennomføre denne brøytingen når mange, særlig tyngre kjøretøyer står helt fast, sier Torgersen.

Oslo kommune har brøytekontrakter med selskapene Vaktmesterkompaniet, Hadeland maskindrift og Mesta for større og mindre kommunale veier i regioner sør, vest , nord og øst i byen.

- Kontraktskravet er at ved fem centimeter snø skal mannskap og maskiner ut og i gang i løpet av en time. Større veier med busstraséer skal være gjennombrøytet i løpet av fire timer deretter, sier Aasgaard.

Ifølge kommunens  seksjonssjef ver det frem til tordag formiddag saltet med 100 tonn ekstra på Oslo-veiene.

Les også:

- Jeg tror vi rett og slett håndterer kulden bedre enn mange andre land  

 

Trafikksikkerhet Samferdsel Transport
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.