Bare åtte dager etter at svoveldirektivet trådte i kraft gikk Sardius på drivstoff som hadde et svovelinnhold som var 13 ganger høyere enn tillatt, ifølge Sjøfartsdirektoratet. En snau måned senere – da direktoratet kontrollerte fartøyet mens det lå til kai i Florø – ble det avdekket at skipet også da hadde gått på Heavy Fuel Oil (HFO), ifølge Maritime.

Etter de nye kravene er det fra 1. januar 2015 ikke lenger tillatt å benytte drivstoff som inneholder mer enn 0,1 prosent svovel innenfor SECA-området (Sulphur Emission Control Area). Området omfatter landene rundt Nordsjøbassenget, Østersjøen og kysten av Nord-Amerika.

Det nederlandske rederiet De Bock Maritime BV og skipet Sardius får dermed den tvilsomme æren av å stå for det første avslørte bruddet på direktivet. Siden 5. februar har direktoratet avdekket ytterligere tre brudd.

Gilbert de Bock hevder det skyldtes en forglemmelse da besetningen ikke skiftet til lavsvoveldrivstoff idet skipet seilte inn i SECA-området.

– Dette er dessuten en helt ny regel. Det er vanlig å gi advarsler når det oppdages brudd på regler like etter de er blitt innført, ikke bøter, sier de Bock.

Les også:

Ingen nye stillingskutt i Shell Norge

Svakeste utsikter for norsk industri siden 2009  

Se DNtv:

Slik blir styrketrening mere spennende

Slik blir styrketreningen mere spennende
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.