I forbindelse med den årlige Handelsprisen, som interesseorganisasjonen Virke deler ut senere denne måneden, har Virke spurt medlemmene sine hvem de mener er de største forbildene og har de beste konseptene innen norsk handel. 

Listen med de ti største forbildene kan du se nederst i saken. Blant de seks øverste er det fire matselskaper og to nettselskaper, og det er lavprisselskapene Rema og Kiwi som topper listen.

- Flere av Norges beste retailkonsepter befinner seg innen dagligvarebransjen. Både Rema 1000 og Kiwi representerer virksomheter som evner å kombinere solid omsetning med sterk lønnsomhet i et marked med sterk konkurranse og intens rivalisering mellom aktører og kjedekonsepter. Når handelen selv har satt disse på topp som sine forbilder, viser det at man også innen andre bransjer ser på disse aktørene som virksomheter de kan lære av. Kanskje skyldes dette også troen på at en sterk intern vinnerkultur er viktig – både Rema og Kiwi er kjent for dette på hver sin måte, kommenterer fagsjef Iman Winkelman i Virke.

Middagskasseleverandøren Adams Matkasse og netthandelen Komplett.no scorer også høyt i spørreundersøkelsen. Adams Matkasse konkurrerer med Godtlevert.no og økte omsetningen med 1500 prosent ifjor. Samtidig tapte selskapet 20 millioner kroner.

Les også: Leverer middagsmat på døren hos 30.000 hjem

- Det er morsomt å se at en aktør som Adams matkasse seiler opp på en solid femteplass etter relativt kort tid i markedet. Dette tyder kanskje på at handelen selv har mest tro på dette konseptet blant alle aktørene som har etablert seg i markedet for hjemlevering av mat. Adams matkasse har i løpet av årets fem første måneder lykkes med å snu underskudd til overskudd, og er derfor inkludert i den rådgivende avstemningen. Dette også i møte med at konseptet er innovativt og er videre skalerbart, sier fagsjef Iman Winkelman i Virke.

En jury som avgjør hvem som vinner selve Handelsprisen den 23. september.  Ifjor vant sportskjeden XXL prisen.

Les også: - Har slått knockout på konkurrentene

Disse selskapene fikk flest stemmer:

1. Rema 1000 (7,9 %)

2. Kiwi (7,3 %)

3. Ikea (6,4 %)

4. Meny (4,7 %)

5. Adams Matkasse (4,2 %)

5. Komplett.no (4,2 %)

7. Norrøna (3,8 %)

8. Elkjøp (3,6 %)

8. Europris (3,6 %)

10. Dressmann (3,5%)

(Kilde: Virke, 685 medlemmer har svart på avstemningen)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.