Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Karl Alveng Munthe-Kaas er administrerende direktør for Kolonial.no. Foto: Javad Parsa
Karl Alveng Munthe-Kaas er administrerende direktør for Kolonial.no. Foto: Javad Parsa les mer

Netthandel

Oppkjøpsfond inn i dagligvarer på nett

Kolonial.no får inn oppkjøpsfondet Verdane Capital på eiersiden. - Vi omsetter nå for over tre millioner kroner i uken, og har hatt en ekstrem vekst i høst, sier administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det Oslo-baserte oppkjøpsselskapet Verdane Capital har fem ulike fond med vel 700 millioner euro i investert kapital. Nå blir managing partner Bjarne Kveim Lie i Verdane Capital styremedlem i Kolonial.no, som selger dagligvarer på nett.

- Dette er den største emisjonen vi har hatt, og til en prising av Kolonial.no som vi er svært fornøyd med. Verdane er den største investoren i denne runden, og er et svært kompetent investeringsselskap som vi er glade for å få med blant eierne. I tillegg gikk Alliance Venture Spring, og mange av de tidligere investorene inn med mer kapital, forteller Munthe-Kaas.

Les også: Hagen gjør dagligvare-comeback

Verdane Capital er ikke ukjent med salg av matprodukter på nett. Oppkjøpsfondet har allerede det nettbaserte take away-selskapet Godsmak og dagligvaresatsningen mathem.se i sin svenske portefølje. Dette er den andre emisjonen i hurtigvoksende Kolonial.no i år. I mai skrev DN at fondet Alliance Venture Spring sprøytet inn syv av 11,5 friske millioner som ble hentet inn i en emisjon som priset Kolonial.no til 200 millioner kroner.

Mot 100 millioner

Administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no forteller at han ikke har lov til å opplyse hvor mye som er hentet inn i emisjonen denne gangen, men opplyser at gründerne og  nærstående nå eier vel 70 prosent av Kolonial.no. Alliance Venture Spring, Verdane Capital, venner og småinvestorer sitter på resten av aksjene.

- Kolonial.no omsetter nå for over tre millioner kroner i uken, og har hatt en ekstrem vekst i høst. Vi lander på i underkant av 100 millioner i omsetning i 2015, men det blir ikke noe overskudd i år eller neste år. Vi investerer mye i å lage et best mulig produkt og skal benytte kapitalutvidelsen til å videreutvikle og vokse, forteller Munthe-Kaas.

Les også: Butikksjefen som ble konsernsjef

I mai solgte Kolonial.no nettmat for vel 1,2 millioner kroner i uken, men anslo den gang at omsetningen kunne ende på 150 til 200 millioner kroner i år.

- Da var jeg nok litt upresis i formuleringen. 150 til 200 millioner var vårt mål for løpende omsetning innen utgangen av året og det nivået ligger vi på allerede, understreker Kolonial.no-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas.

Spår milliardvekst

Salget av nettmat har eksplodert det siste året, og eksperter spår milliardvekst fremover. Middagskasse-leverandørene Godtlevert.no og Adams Matkasse legger opp til å selge for henholdsvis over 400 millioner og mer enn 300 millioner i 2015, dobbelt så mye som ifjor. Godtlevert.no er eid av gründerne og investeringsselskapet til Celina og Hermine Midelfart. Middagskassekonkurrenten Adams Matkasse er eid av oppkjøpsfondet Herkules Capital og en av gründerne.

Konsulentselskapene EY og PA Consulting regner med at matsalget på nett vil stige til mellom fire og ti milliarder før 2020. I år regner handelsorganisasjonen Virke med at nettselskapene vil omsette mat og drikke for vel 1,3 milliarder kroner. Til sammenligning ble det ifjor solgt dagligvarer i de fire norske kjedene for 160 milliarder kroner.

Les også: Matkasse-krig på Google

- Denne uken åpnet vi for å levere til nesten hele Østlandet, omtrent to millioner mennesker. Nå er vi ikke bare et Oslo- og Bærum-selskap. Innen kort tid vil Kolonial.no dessuten lansere ekspresslevering i Oslo-området der kundene kan få varene på døren innen en time, forteller Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Nettmatselskapet skal nå satse mer på å kapre lunsjkunder i bedriftsmarkedet.

- Her har det vært lite konkurranse tidligere, nå skal vi gjøre konkurransen betydelig tøffere.

Les også:

SSB: Asylstrømmen løfter norsk økonomi  

Asia i dag: Skjebnedager for verdensøkonomien

- Innmari hektisk. Det rant inn med bud, telefoner og sms

Se DNtv: Dette er bilen som skal fornye Volvo

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Handel Dagligvare Netthandel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.