De kommer ut hovedinngangen på Forus morske i blikket. De tillitsvalgte i fagforeningen Lederne-Teknikerne i Statoil har ikke mye godt å si om selskapets effektiviseringsprosess for Nordsjø-organisasjonen.

– Det er tilsynelatende et forsøk på å knuse fagforeningene, sier nestleder Terje Herland.

– Statoil snakker mye om trepartssamarbeid og om å involvere de ansatte. Nå får bedriften heller bruke styringsretten, sier leder Per Helge Ødegård.

Alle har trukket seg

Utviklingen er spesiell. Denne uken har alle fagforeningene i Statoils sokkelorganisasjon trukket seg fra samarbeidsgruppene som siden mars har diskutert effektiviseringstiltak med ledelsen. Samarbeidet ble avsluttet etter at selskapet mandag meldte om at inntil 600 av 5000 stillinger i Statoils sokkelorganisasjon kan bli slanket bort de neste tre årene.

Denne ønskede effektiviseringen av plattformdriften i Nordsjøen kommer etter at Statoil har fjernet hver femte stilling på land fra toppen av oljeboomen i 2013 til utgangen av inneværende år.

Både Lederne-Teknikerne, Safe, Industri Energi, Nito og Tekna har forlatt samarbeidsgruppene i sokkelorganisasjonen, bekrefter Statoil-talsmann Morten Eek.

– Vi synes det er leit, sier Eek.

Angående anklagen om fagforeningsknusing er han tilbakeholden:

– Det er en karakteristikk vi ikke ønsker å gi kommentarer til.

Eek mener samarbeidet inntil nå har vært konstruktivt. Han sier selskapet ønsker å fortsette samarbeidet med de ansatte gjennom ordinære kanaler som bedriftsutvalg, arbeidsmiljøutvalg og med den enkelte fagforening.

Naturlig avgang

Statoil gjentar at effektiviseringspotensialet på 600 stillinger ikke nødvendigvis tilsvarer antall årsverk som skal bort. Uansett mener selskapet at det meste av denne personellreduksjonen kan realiseres gjennom naturlig avgang og pensjonering de nærmeste tre årene. Folk kan også flyttes fra plattformer som stenger ned, til nye som kommer inn.

– Vi mener vi kan få til dette uten å bruke sluttpakker eller oppsigelser, sier Eek.

Et av tiltakene som diskuteres, er å ha mer kampanjebasert vedlikehold, der vedlikeholdsteam reiser rundt mellom flere plattformer. De tillitsvalgte utenfor hovedinngangen på Forus refererer til dette som "McKinsey-modellen" etter konsulentbyrået som hyppig har rådgitt Statoil-ledelsen. Karakteristikken er ikke fint ment.

Per Helge Ødegaard mener Statoil også etter fusjonen med Hydros oljedivisjon i 2007 prøvde seg på kampanjebasert vedlikehold og reorganisering av driftsmodellen i Nordsjøen, med det resultat at oppetiden på plattformene falt. Han mener det er ufattelig at Statoil-ledelsen tør å gå løs på plattformorganiseringen nå som oppetiden er høyere enn noensinne og Nordsjøen er en av få virksomheter som genererer penger i det internasjonale oljekonsernet.

Ødegård mener prosessen bærer preg av at ledelsen prøver å dytte sin foretrukne modell nedover de ansatte uten å lytte på innvendinger.

– Fagforeningene hadde fire sider med protokolltilførsler, men vi opplever at vi ikke er blitt hørt, sier Ødegård.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.