En rekke nordmenn som kjøpte Tesla Model S P85D mener at de har blitt snytt fordi bilens faktiske hestekrefter ikke samsvarer med forventningene.

Kjøperne trodde bilen skulle yte 700 hestekrefter, men det faktisk tallet har vist seg å være 469 hestekrefter.

Tirsdag skrev Dagens Næringsliv at 126 norske Tesla-eiere har gått til søksmål mot Tesla der de krever en oppgradering av bilene slik at kjøperne får kjempekreftene de trodde de skulle få. Alternativt krever de prisavslag.

Les saken:
Saksøker Tesla for manglede hestekrefter

– Utgangspunktet er at vi kjøpte en bil som ble markedsført med 700 hestekrefter, og skulle gjøre 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder. Men så viste det seg at Tesla hadde oppgitt 700 hestekrefter som et tenkt tilfelle hvor bilen ikke var drevet av batteriene, men hadde en ekstern strømforsyning på 500.000 watt rett på motoren. Det er jo meningsløst. I dette tilfellet oppga Tesla et antall hestekrefter man ikke kunne oppnå på veien grunnet begrensninger på batteriet. Det hadde selskapet ikke gjort tidligere eller på andre modeller som ble solgt på samme tidspunkt, sa Tesla-eier Frode Fleten Jacobsen til Dagens Næringsliv tirsdag.

Krever frifinnelse

Forbrukertvistutvalget har tilkjent seks norske eiere av Tesla Model S P85D mellom 23.000 kroner og 50.000 kroner prisavslag fordi utvalget fant at det forelå kjøpsrettslig mangel.

Informasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla sa tirsdag at han ikke hadde noen kommentar til om Tesla ville bestride avgjørelsene i Forbrukertvistutvalget.

DN kjenner nå til at Tesla da allerede hadde stevnet de seks som fikk tilkjent prisavslag i Forbrukertvistutvalget for Oslo tingrett med krav om Tesla frifinnes og at de seks betaler Teslas saksomkostninger.

- Jeg kan bekrefte at vi tar forbrukertvistutvalgets vedtak til tingretten. Utover det viser jeg til uttalelsen fra i går, skriver Even Sandvold Roland i en sms til DN onsdag ettermiddag.

Les uttalelsen her.

- Ingen kommentar utover det

Advokat Stephan L. Jervell i Wiersholm, som representerer Tesla i forbindelse med gruppesøksmålet fra de 126 eiere av Tesla Model S P85D, representerer også selskapet i sakene der Tesla har stevnet de seks bileierne som ble tilkjent prisavslag i Forbrukertvistutvalget.

- Stemmer det at Tesla bestrider avgjørelsen i Forbrukertvistutvalget?

- Når man anker en avgjørelse, så bestrider man den, sier Jervell.

På spørsmål om hvorfor Tesla Motors Norway bestrider avgjørelsen, svarer Jervell:

- Det har vi opplyst retten om, og jeg har ingen kommentar utover det.

Tilsammen skal det være registrert over 1000 eksemplarer av akkurat Model S P85D i Norge, av totalt nesten 12.000 biler selskapet har fått registrert her etter at Model S kom i 2013.

 

Les også: Solgte færre biler, økte omsetningen med 320 millioner (DN+)

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Roboter inntar byggebransjen
Kruse Smith har leid inn selskapet nLink og robotene Drilly I og Drilly II til å drille ti tusen hull i taket i det nye bygget til Arkivenes Hus i Stavanger.
00:53
Publisert:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert: