I flere år har det vært lov å bruke modulvogntog på 25,25 meter på et begrenset antall norske veier. Vanlige vogntog er på 17-19 meter.
Nå ber Tine samferdselsesministeren om å få benytte de største vogntogene på 24 nye veistrekninger.
Tine hevder at større vogntog vil gi en betydelig miljøgevinst.
En av årsakene til at Tine ønsker større vogntog på veiene er planene om å bruke den nye hybridlastebilen Nikola One i Norge. Men det 25 meter lange vogntoget overskrider dagens ordinære bestemmelser.
Les mer om «miljøspillet»: Miljøkappløp om grønne lastebiler
– Vi håper å benytte både dagens teknologi som Euro6-motorer og siste generasjon biodiesel, samt å legge til rette for fremtidig teknologi som kraftige trekkvogner basert på elektrisk kraft. Det er meningsløst ikke å kunne utnytte mulighetene som ligger i lengde og vekt, sier Tines kommunikasjonsrådgiver Olav Håland.
Etter planen skal den første Nikola One avdukes i Salt Lake City i desember. I løpet av to-tre år håper Tine å ha vogntoget på norske veier.
Les mer om lønnsadelen:
Disse tjente mest på maten din
Dagligvarearving dobler formuen
(DN+)
Med større vogntog hevder Tine dessuten å kunne redusere 10.000 lass i året som tilsvarer et redusert dieselforbruk på 1,2 millioner liter. Et melketankvogntog på 60 tonn gir nemlig rundt syv tonn i økt nyttelast, noe som innebærer at en økning fra 28.000 liter til rundt 35.000 liter melk.
– Vi ønsker å benytte vogntogene på to typer transporter. Det ene er transport fra oppsamlingspunkter for melk fra gårdene og inn til produserende meieri, og det andre behovet er transport fra produserende meieri og ut til lokale meieri der produktene blir distribuert ut fra.
Den eksisterende ordningen med modulvogntog gjelder bare et begrenset veinett, det vil si hovedveinettet på Østlandet samt fra riksgrensen til Sverige og Finland til et fåtall byer i Nord-Norge.
Les mer om modulvogntog:
NHO-sjefen vil ha 25 meters vogntog på norske veier
Åpner for lengre og tyngre vogntog
- Vi har merket oss med tilfredshet at strekningene E6 og Rv3 fra Oslo til Trondheim gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen nylig er åpnet for permanent drift, ikke bare når togtransporten svikter, skriver Tine til Samferdselsdepartementet.
Seks el-motorer
Det er knyttet store forventninger til utviklingen av Nikola One, som er en hybridlastebil med kombinert elektrisk og biodrivstoff.
Trekkvognen skal ha 2000 hestekrefter, veier 9,5 tonn og har en rekkevidde på nesten 200 mil ved hjelp av seks el-motorer plassert på hvert hjul.
Batteriene lades av en generator som er drevet av biogass. Forbruket av biogass til lading er ca. en tredel av forbruket på tilsvarende bil drevet av diesel-motor.
Hovedstrekninger Tine søker om å få kjøre gigantvogntog på:
Rv9 Kristiansand – Haukeligrend, Edland
E39 Kristiansand – Stavanger
E39 Stavanger – Bergen
E39 Bergen-Orkanger
E16 Sandvika – Bergen
Fv7 Bergen – Øystese
Rv7 Hønefoss – Gol
Rv 52 Gol -Borlaug
E 134 Hokksund – Haugesund.
Rv 15 Otta – Måløy
E39 Stryn/Nordfjordeid – Ålesund
Rv 136 Dombås- Spjelkavik
Rv 39 Spjelkavik-Ålesund
Fv 64 Åndalsnes – Molde
Rv 39-RV70 Molde – Kristiansund
E6 Stjørdal – Kirkenes
Fv 705 Hommelvik – Selbu
E6/Fv78/Fv 17/Fv808 Korgen-Sandnessjøen
Rv80 Fauske – Bodø
E10 Bjerkvik – Svolvær
E10- E6 riksgrense Bjørnfjell – Narvik
Fv 83 Tjeldsund Bru – Harstad
E8 Nordkjosbotn-Tromsø
Rv 93 riksgrense Sverige – Alta
Følg markedene med DN Investor
Hør DNs podkast om Opec og oljemarkedet: DNBs oljeanalytiker Torbjørn Kjus forklarer hvorfor en oljepris på 60 dollar per fat kan være innen rekkevidde før jul.
Vi vil høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.