Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kolonial-gründer Karl Alveng Munthe-Kaas utelukker ikke børsnotering.
Kolonial-gründer Karl Alveng Munthe-Kaas utelukker ikke børsnotering. les mer

- Børsnotering er en mer naturlig vei enn oppkjøp

Gründeren av Kolonial.no tror børsnotering er mer sannsynlig enn oppkjøp.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Rema har kjøpt 10 prosent av aksjene i det raskt voksende selskapet. Da gründer Karl Munthe-Kaas møtte foreningen for dagligvareleverandørene på et møte i Tønsberg torsdag, benyttet han anledningen til å understreke at et Rema-oppkjøp ikke er særlig aktuelt.

- Børsnotering er en mer naturlig vei enn oppkjøp, sier Karl Alveng Munthe-Kaas.

Les mer om hvordan teknologien inntar handelsnæringen her:

Slik blir fremtidens handletur  (DN+)

Selv om Kolonial har innkjøpssamarbeid med Rema, og således er kjedens forlengede arm inn i markedet for dagligvarer på nett, avviser gründeren at det er inngått noe varig ekteskap med Rema.

Les også: Rema inn på eiersiden i Kolonial.no  

- Det er mange rykter og mange tanker, men det er greit å være tydelig. Dette er et samarbeid på innkjøp. Rema eier kun 10 prosent, og det er ikke lagt noe løp for videre oppkjøp.i

I selskapet er det flere småaksjonærer samtidig som finansielle investorer har kommet inn gjennom emisjoner.

Les mer om dagligvarer på nett i DN:
Matkasse-gründere har til salt i maten: Tjente til sammen 58 millioner
Hagens nettmat-selskap trenger mer penger
De selger abonnement på kreative leker – starter samarbeid med Norges største matbutikk på nett  

Kolonial-sjefen benyttet også anledningen på høstmøte for leverandørene til å flørte med leverandører som vil vinne andeler på nett.

- Det er viktig å ha en uavhengig spiller. Leverandørene vil ha konkurranse mot dagligvaremarkedet, og det kan komme fra nett. Det er viktig at dere hjelper til med det.

Munthe Kaas tror mange nylanseringer av produkter, som ofte mislykkes etter kort tid i butikkene, med fordel kunne vært testet ut på nettet før en full lansering.

- På nett er det mulig å teste i liten skala og eksperimentere med prispunkt.

Dagligvarer er fortsatt et umodent marked for netthandel, med en relativ lav online-andel. I bransjen er det fortsatt spenning knyttet til om de store lavpriskjedene vil ta opp kampen med gründerbutikkene.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
 

Anbefalt av DNtv:

 

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør