Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Googles norgessjef Jan Grønbech spår en lysere fremtid for norsk journalistikk. – Det er overgangen fra gammel til ny som fremstår som vanskelig nå, skriver Grønbech. Foto: Per Ståle Bugjerde
Googles norgessjef Jan Grønbech spår en lysere fremtid for norsk journalistikk. – Det er overgangen fra gammel til ny som fremstår som vanskelig nå, skriver Grønbech. Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Medier

Aftenposten mottar Google-penger

Schibsted kjører en tøff konfrontasjonslinje mot Google i offentligheten. Likevel har Schibsted-avisen Aftenposten søkt og fått utviklingsmidler fra søkemotorselskapet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

For knappe to uker siden gikk Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal hardt ut mot Facebook og Google. Dagbladet og Aller har valgt å samarbeide med Google på annonsesiden, mens VG og Schibsted har valgt å stå utenfor. 

Ifølge Ryssdal kommer det ikke til å forandre seg med det første.

– Vi mener fortsatt at det beste og viktigste er å bygge egne økosystemer og egne destinasjoner. Hadde vi sagt: Nå legger vi alle annonseplasseringene på Facebook og Google, så hadde det bare vært de to aktørene igjen i Norge. Det hadde ikke vært heldig, sa Schibsted-sjefen til DN.

Googles innovasjonsfond Digital News Initiative (DNI)

  • Googles innovasjonsfond Digital News Initiative (DNI) ble etablert i oktober 2015.
  • I andre tildelingsrunde 17. november 2016 fordeler DNI 218 millioner kroner til 124 prosjekter i 25 europeiske land.
  • Dermed har Google gjennom DNI foreløpig distribuert 460 millioner kroner til ulike initiativ.
  • Samlet har Google avsatt 1,3 milliarder kroner til innovasjonsfondet.
  • I runde to har syv norske prosjekter fått til sammen cirka 18 millioner kroner i støtte.

Kilde: Google

Vis mer

Aftenposten får støtte

Nå er det klart at Aftenposten Ung er blant syv norske medieprosjekter som mottar til sammen 18 millioner kroner i tildelingsrunde nummer to fra Googles innovasjonsfond for nyhetsmedier.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten har søkt Google om penger til å videreutvikle tilbudet til unge lesere. ​ Foto: Hampus Lundgren

Jan Grønbech, norgessjef i Google, skriver i en uttalelse at den nye medievirkeligheten skiller seg dramatisk fra tiden før internett, og at Google forstår at dette representerer nye utfordringer for mange mediehus.

«Medieselskaper som ble grunnlagt for mange tiår siden, må nå tilpasse deres produkter og strategier til de nye og ulike mulighetene i vår digitale verden,» skriver Grønbech.

For å hjelpe mediehusene med å takle den digitale transformasjonen, har Google avsatt 150 millioner euro (1,3 milliarder kroner) til å støtte innovative nyhetsprosjekter over en treårsperiode gjennom Digital News Initiative (DNI) Innovation Fund.

Nyvunnet diplomati

Da fondet ble lansert for et år siden, skrev nettstedet NiemanLab at Googles «nyvunne diplomati og filantropi kommer etter årelang kamp med europeiske mediehus om selskapets innflytelse over reklameinntekter, søk og synlighet i Google News».

Mediebyrået iProspect har tidligere i år anslått at Google, inkludert videotjenesten Youtube, vil vokse med 15 prosent og få en totalomsetning i det norske reklamemarkedet på rundt 2,6 milliarder kroner i 2016. I 2015 anslås det at omsetningen var på 2,3 milliarder. Samlet omsettes det reklame for rundt 20 milliarder kroner i Norge hvert år.

Fra Googles DNI-fond er det foreløpig utbetalt 244 millioner kroner, som blant annet har gått til fem norske prosjekter.

Google oppgir i tillegg at over 20.000 journalister og redaktører har deltatt på ulike kurs i DNI-regi.

Vanskelig overgang

Torsdag offentliggjør Google andre runde med tilskudd fra DNI:

218 millioner kroner fordeles til 124 prosjekter fordelt på 25 europeiske land. Syv norske prosjekter mottar støtte.

– Jeg er personlig veldig glad for å se at norske prosjekter er så sterkt representert når det gjelder innovative ideer i nyhetssektoren, skriver Grønbech.

Han er optimist når det gjelder fremtiden for nyhetsbransjen og sier Google ønsker «nær dialog med alle aktører i den norske mediebransjen».

- Det er så mange verktøy og ferdigheter som man kan dra nytte av, og så mye imponerende digitalt arbeid som blir gjort, at man lett kan konkludere med at den journalistiske fremtiden er lysere enn fortiden. Det er overgangen fra gammel til ny som fremstår som vanskelig nå, skriver Grønbech.

To millioner til Dagbladet

Google gir to millioner kroner i støtte til Dagbladets kildekritikkprosjekt, som ble lansert i mai. Tjenesten kommer til å bli utviklet til en plattform som flere nettaviser kan ta i bruk.

Systemet legger til rette for at leserne sender inn kritikk, forslag til forbedringer og innspill direkte til reporter og redaktører. 

Målet har vært å gjøre Dagbladet.no til et bedre nettsted og øke kvaliteten.

I løpet av oppstartsfasen har det kommet inn 15.000 forslag til korrigeringer fra flere tusen forskjellige brukere. Ifølge digitalredaktør i Aller Media Jan Thoresen er tipsene overraskende bra og under en promille er «støy».

- For meg er dette et viktig skritt på veien til å lage enda viktigere og mer troverdig innhold på nettet. Kort fortalt har det gjort Dagbladet.no til et bedre nettsted og økt kvaliteten på nettstedet. Her er Google og Dagbladet på nøyaktig samme oppdrag, sier Thoresen.

Disse prosjektene får støtte i runde to:

NTB. Det Europeiske Sportsdata-prosjektet er et samarbeid mellom en rekke Europeiske nyhetsformidlere og vil utnytte teknologi til å produsere, prosessere og distribuere sportsrelatert data mer effektivt.

Aftenposten Ung. Aftenposten Ung hjelper unge mennesker mellom 15–26 år til å holde seg oppdatert på daglige nyheter. Det vil endre hvordan unge brukere konsumerer daglige digitale nyheter og motivere brukerne til å oppdatere seg raskere og hyppigere på nyhetsbildet.

DB Medialab. Prosjektet går ut på å la brukere gi spesifikke og strukturerte tilbakemeldinger på fakta, språk og feil i publisert innhold.

Gudbrandsdølen Dagningen. Lage en sammenhengende strategi for «kundereisen» – fra ukjent digital bruker til betalende abonnent.

Aptoma. Prosjektet går ut på å styrke forsidene til å skape en mer personlig og skreddersydd opplevelse.

Amedia Utvikling. The Content Op Center (COC) er en plattform som vil hjelpe journalister til å produsere kvalitetsinnhold. Ved å bruke kunstig intelligens får man støtteinformasjon, informasjon om organisasjoner og individer, samt relevante bilder til artikkelen mens man skriver saken.

Bakken & Bæck. Det digitale produksjonsselskapet Bakken & Bæck samarbeider med Dagbladet om å finne nye måter mediehus kan bruke kunstig intelligens til å styrke kvalitetsjournalistikken rundt offentlige debatter.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Google Aftenposten Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer