Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice Hotels Scandinavia.  Foto: Adrian Nielsen
Administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice Hotels Scandinavia.  Foto: Adrian Nielsen les mer

Reiseliv

Norske hotellrom på billigsalg

Det er langt billigere å bo på hotell i Norge enn i store deler av Europa. Kjedenes iver etter å bygge stadig nye hoteller er trolig hovedårsaken.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Norge har nærmest blitt et lavprisland på hotellfronten. Det viser sammenligningen DN har foretatt med hjelp av ferske tall fra selskapene STR og Benchmarking Alliance. Disse selskapene innhenter tall for belegg, oppnådde priser og losjiinntekt per rom (revpar) fra tusenvis av hoteller over hele verden.

På bunn

Undersøkelsen viser at de norske hotellene ligger på eller nær bunnen over hele fjøla. Belegget, det vil si andelen hotellrom som blir solgt hver natt, ligger langt lavere enn de fleste andre land. Det samme gjelder oppnådde priser og revpar.

Utviklingen de siste fem årene viser at prisøkningen har vært minimal for den norske hotellbransjen. Sverige har en lignende utvikling, men fra et høyere nivå. Frankrike er unntaket med store utfordringer etter terroraksjonene. Belegget er nå nede på norsk nivå, men hotellene der oppnår fortsatt betydelig høyere priser enn de norske.

Flere rom og svakere krone

DN skrev i slutten av oktober at de norske hotellprisene har stått ganske stille i nær ti år mens prisene for øvrig har steget med 20 prosent.  30 kroner dyrere på ni år

–Jeg sagt det lenge; at utviklingen i norske hotellrompriser er en av hovedutfordringene for hotellbransjen i Norge. Og det henger sammen med kapasitetsveksten som holder belegget nede, sier Peter Wiederstrøm, som hver måned analyserer tallene fra Benchmarking Alliance.

Petter A. Stordalens Nordic Choice-kjede har vært en av de ivrigste hotellbyggerne de senere årene.

– Etter mange år med svært liten prisøkning, har vi nå fått en valutaeffekt på toppen. Dermed fremstår Norge, i motsetning til hva mange tror, som et svært rimelig hotelland. Jeg tror markedene nå er i ferd med å innse det og at dette forklarer deler av den betydelige turistveksten vi har opplevd i år, sier Torgeir Silseth, konsernsjef i Nordic Choice.

– Men til tross for lave priser, klarer de store hotellaktørene fortsatt å tjene penger i Norge?

– Vi er blitt veldig effektive og rasjonelle. Men samtidig er det et faktum at hvert tredje hotelldriftsselskap i Norge går med underskudd. Ser du på det store bildet, er det hotelleiendomsselskapene som klarer seg best mens hotelldriften i seg selv er mindre lønnsom. Og ser du på våre tall, kommer brorparten av overskuddet fra andre steder enn Norge. Både i København og Stockholm har vi en revparvekst på godt over ti prosent mens Oslo ligger langt lavere, sier Silseth. 

Svenske Benchmarking Alliance har bidratt med tallene fra Norge, Sverige og Danmark mens DN har fått amerikanske STR til å hente ut tall for tredje kvartal i år og fra 2011 fra et utvalg vesteuropeiske land. Begge selskapene har en hovedvekt av bedre byhoteller i sine porteføljer. Det er dermed rimelig å anta at tallene er sammenlignbare.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Torgeir Silseth Benchmarking Alliance Peter Wiederstrøm Norge Nordic Choice Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer