Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I dag er det 3800 dagligvarebutikker i Norge, men i løpet av 10 år vil tallet reduseres til 3400 ifølge Odd Gisholt (med ryggen til) ved Handelshøyskolen BI. Tirsdag var en rekke dagligvaretopper samlet til konferanse. Fra venstre Lars Kristian Lindberg (Rema 1000), Terje Halleland (konstituert statssekretær, Frp), Runar Hollevik (NorgesGruppen), Geir Inge Stokke (Coop) og Peter Ruzicka (Orkla). Foto: Elin Høyland
I dag er det 3800 dagligvarebutikker i Norge, men i løpet av 10 år vil tallet reduseres til 3400 ifølge Odd Gisholt (med ryggen til) ved Handelshøyskolen BI. Tirsdag var en rekke dagligvaretopper samlet til konferanse. Fra venstre Lars Kristian Lindberg (Rema 1000), Terje Halleland (konstituert statssekretær, Frp), Runar Hollevik (NorgesGruppen), Geir Inge Stokke (Coop) og Peter Ruzicka (Orkla). Foto: Elin Høyland les mer

Handel

Spår at tre matkjeder skal vekk

Norske dagligvarekjeder merker nå lavere vekst etter en lengre storhetsperiode. Dagligvareekspert tror at flere kjeder må ut.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det norske dagligvaremarkedet er nede i 2,8 prosent vekst så langt i år. Dagligvarekspert  og høyskolelektor Odd Gisholt tror antallet kjeder vil bli redusert fra til til syv i løpet av en tiårsperiode. 

– I dag har vi tre paraplykjeder, men ti profilhus. Min hypotese er at noen vil forsvinne, sier Gisholt, som tirsdag innledet debatten Retail 2026 ved Handelshøyskolen BI med de fleste dagligvaretoppene til stede.

Coop-sjef Geir Inge Stokke har skaffet seg flest nye butikker de siste årene gjennom oppkjøpet av Ica Norge.

Fremtidens dagligvarer

Dagligvareekspert Odd Gisholts hypoteser for fremtidens dagligvaremarked frem mot 2026:

1.Dagligvaremarkedet vil øke fra dagens 170 milliarder til 210 milliarder. Mat på nett og salg via kjeder med bredt vareutvalg vil inngå i disse tallene.

2.Det vil fortsatt være tre store norske kjeder, mens utenlandsk aktører vil muligens prøve seg uten å lykkes.

3.Antallet profil hus vil bli redusert fra dagen 10 store med Rema 1000, Kiwi og Extra i spissen til 7. Konkurransen vil imidlertid fortsatt være meget hard og det kommer et nytt harddiscout-konsept på banen.

4.Antallet butikker vil gå ned fra dagens 3800 til 3400, mens salget innen kiosk, bensin etc. til tilta. Antallet «Brustadbuer» vil øke.

5.Andelen lavpris vil stabiliserer seg på rundt 70 %.

6.Tilnærmet 100% av all distribusjon vil gå via grossist.

7.Andelen egne merkevarer vil totalt sett stabilisere seg på rundt 30 %, noe ulikt fra kategori til kategori. Dette skjer samtidig som andelen lokalmat tiltar sterkt, særlig gjelder det økologiske produkter.

8.Store leverandører som Orkla, Nortura og Tine vil merke sterk konkurranse fra de internasjonale tilbyderen som Unilever, Nestle, Mondelez, Arla etc.

9.Det norske landbrukssamvirke vil få langt mindre beskyttelse. Ostetollen vil være borte.

10.Nordmenn vil bruke mindre enn 10% av sin disponible inntekt på dagligvarer.

Vis mer

– Dere har mange profilhus, er det noen av dine som er på vei bort?, spurte Gisholt i debatten.

– Vi er ikke stresset. Hvis du ser de siste månedene så har alle våre seks kjeder sterkere organisk vekst enn Rema, sier Stokke og erkjenner likevel at lokalkjedene Matkroken og Coop Marked i ferd med å nærme seg hverandre i utforming.

Åpent for "hard discount"

Selv om de eksisterende aktørene risikerer å måtte redusere antallet kjeder, tror Odd Gisholt likevel at en ny konkurrent kan komme på banen med et spisset konsept innen "hard discount" med et smalt utvalg på 6-800 varer. De store europeiske kjedene Aldi og Lidl har lenge vært brukt som eksempel på de råeste innen hard discount.

I dag er det tre helnorske grupperinger som dominerer det norske dagligvaremarkedet.

Norgesgruppens toppsjef Runar Hollevik tror ikke det blir enkelt å etablere hard-discount i Norge.

– Jeg tror på økt konkurranse og at vi kan se flere helt nye kjeder, kanskje også hard-discount. Flere har nærmet seg hard-discount, og det er hardt å leve av de 6-700 mest solgte varene, sier Hollevik.

Tilhører fortiden

Remas innkjøps- og kategoridirektør Lars Kristian Lindberg mener Aldi og Lidl har beveget seg bort fra rendyrket hard discount.

– Det Aldi og Lidl gjør på butikker og produkter er ufattelig spennende, sier han.

Blant annet på ferskvare mener han at de kjedene har tatt store steg bort fra et kraftig nedstrippet billigutvalg. 

Rema-direktøren mener at rendyrket hard discount, slik nordmenn oppfatter det, tilhører fortiden. 

– Forbrukerne er mest opptatt av hva de får for pengene. Det nytter ikke å pakke det samme produktet inn i fem ulike pakker og kalle valgmuligheter. For å treffe kunden må tilbudet være kostnadseffektivt og rasjonelt. Jeg tror ny teknologi andre produksjonsmåter gjør at dagligvarebutikkene blir annerledes

Rema måtte tåle flere stikk om at kjeden har hatt lavere vekst i en periode.

– Akkurat nå mener forbrukerne vi er passe gode. Det vil komme endringer, sa Lindberg i debatten.

Svakt marked

De norske matkjedene har en organisk vekst på 2,8 prosent så langt i år

– Vi er forberedt på at veksten kan avta. Det totale dagligvaremarkedet er svakere enn det har vært historisk. Salget gjennom nye kanaler har høyere vekst enn gjennom dagligvarebutikkene, sier Norgesgruppens toppsjef Runar Hollevik til DN.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Odd Gisholt Handelshøyskolen BI Geir Inge Stokke Runar Hollevik Matkroken Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer