Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ruter, som har ansvaret for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, får kritikk for ikke å ta datasikkerhet på alvor. Foto: Gunnar Blöndal Foto: Gunnar Blöndal
Ruter, som har ansvaret for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, får kritikk for ikke å ta datasikkerhet på alvor. Foto: Gunnar Blöndal Foto: Gunnar Blöndal les mer

Torgeir Waterhouse

Sikkerhetseksperter advarer Ruter

Billettautomatene som Ruter har i Oslo og Akershus bruker en versjon av Windows som Microsoft ikke har støttet siden 2010. Ruter mener oppgradering er for dyrt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I 2015 gikk over 250 millioner kroner gjennom dette systemet, som lar brukere av Ruters tjenester fornye reisekort og tar imot betaling med både kontanter og kredittkort. Ruter skal også benytte samme Windows-versjon i andre deler av sine datasystemer, melder NRK.

Billettautomatene kjører Windows 2000 Professional, et operativsystem som Microsoft ikke har støttet siden 13. juli 2010.

Sikkerhetseksperter mener at det i verste fall kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

– Det som virkelig er ille her, er at en aktør som fyller en samfunnskritisk funksjon, velger å bruke utdatert programvare på en boks som tar folks kredittkort, sier direktør Torgeir Waterhouse i IKT-Norge.

Torgeir Waterhouse, direktør i IKT Norge, mener Ruter ikke tar datasikkerhet på tilstrekkelig alvor. Foto: Hampus Lundgren --- Foto: Hampus Lundgren

Sikkerhetstiltak

Sikkerhetsrådgiver Per Torsheim mener at hackere kan benytte svakheten til å komme seg inn på Ruters interne nettverk.

Senest på Black Friday ble datasystemene til San Franciscos kollektivselskap hacket, noe som førte til at publikum kunne reise gratis.

Ruter opplyser at de har innført sikkerhetstiltak med blant annet brannmur og egne nett for de eldste systemene.

– En oppgradering til Windows 7 for det eldste utstyret vårt vil innebære en stor kostnad, sier kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

Erstattes

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter sier til NTB at de gamle billettautomatene har begrenset levetid, og at selskapet arbeider med å erstatte dem med nye løsninger.

– Nå bruker vi våre ressurser best mulig ved å sikre det gamle utstyret vi har i dag, samtidig som vi utvikler nye digitale tjenester, sier Johansen, og legger til at selskapet er opptatt av trygge betalingsmåter for reisende.

(©NTB)

Microsoft Ruter Per Torsheim Torgeir Waterhouse
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.