Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Aps finanspolitiske talsperson Marianne Marthinsen vil foreslå at regjeringen innretter vektfradraget for ladbare hybrider slik at det gjenspeiler hvor lang rekkevidde bilen har når den går på elektrisitet. Foto: Gunnar Blöndal
Aps finanspolitiske talsperson Marianne Marthinsen vil foreslå at regjeringen innretter vektfradraget for ladbare hybrider slik at det gjenspeiler hvor lang rekkevidde bilen har når den går på elektrisitet. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Politikk

Ap vil gjøre «lurehybrider» dyrere

Aps Marianne Marthinsen vil øke avgiften på ladbare hybrider med små batterier. Rekkevidden skal bestemme avgiften.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Allerede før den siste etappen av regjeringens omlegging av bilavgiftene trår i kraft, er det enighet om å endre det nye prisregimet. I år ble avgiften på hestekrefter halvert, neste år fjernes den helt.»Da faller for eksempel prisen på luksussuven til Volvo, XC90 T8, med ytterligere 100.000 kroner. 

Volvos XC90 T8 koster i dag 931.000 kroner, neste år får den en avgiftsreduksjon på 98.700 kroner, uten at det er gitt at hele reduksjonen kommer kunden til gode. Foto: Embret Sæter

I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet vil Aps finanspolitiske talsperson Marianne Marthinsen foreslå at regjeringen innretter vektfradraget for ladbare hybrider slik at det gjenspeiler hvor lang rekkevidde bilen har når den går på elektrisitet. 

– Vi må vurdere en ny innretning når batteriet er svært lite i forhold til bilens vekt og vi i tillegg har fått nye tall som tyder på at kjøremønsteret er annerledes enn det vi så for oss da vi begynte å stimulere disse bilene. De har også høyere utslipp enn antatt, sier Marthinsen. 

Så snart som mulig

Samarbeidspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre er i prinsippet enige med Ap. I lørdagens budsjettforlik ber de fire regjeringen «legge frem forslag til endring i engangsavgiften som innebærer at ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde kommer bedre ut enn biler med kort elektrisk rekkevidde.» Det skal skje «så snart det er mulig, og helst i revidert nasjonalbudsjett» til våren. Aps Marianne Marthinsen mener det er en løsere variant av deres forslag, men Ap vil stemme for det. 

Bilene det her er snakk om er luksussuver i den tyngste og største klassen fra Porsche, Mercedes, BMW og Volvo med flere. Bilene veier godt over to tonn og har en oppgitt rekkevidde på mellom tre og fire mil. I praktisk bruk er den reelle rekkevidden kortere.

Spiller en rolle

Miljøorganisasjonene kaller slike biler for lurehybrider fordi de har liten el-rekkevidde og høye CO2-utslipp. Bilbransjen ønsker også dyrere ladbare hybrider, biler som altså både har en fossil forbrenningsmotor og elektrisk motor som får strøm fra et batteri som kan lades via en vanlig stikkontakt. 

 – Det var skuffende at de ikke hørte på oss, det er ikke så ofte en samlet bransje går ut og ønsker høyere avgifter. Det blir ikke teknologinøytralt når noen får for høye vektfradrag. Vårt halmstrå nå er det som står om elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider som skal opp i revidert, sier Erik Andresen direktør i Bilimportørenes Landsforening.

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt hevder at ladbare hybridbiler gjennomsnittlig kjøres 55 prosent av årlige kilometer på strøm fra batteriet ladet fra kraftnettet. Bilen med lengst rekkevidde i el-modus har en positiv korrelasjon mellom økt årlig kjørelengde og økt andel i el-modus. For alle de andre bilene er sammenhengen negativ, noe som indikerer at rekkevidden er knapp for mange. Brukernes estimerte rekkevidde er 20 prosent lavere enn det offisielle tallet for sommerkjøring og 30 prosent om vinteren, heter det i rapporten.

Marianne Marthinsen understreker at Ap fortsatt vil stimulere hybrider og at de har en rolle å spille i overgangen mellom fossilbiler og nullutslippsbiler. 

– For dem som vil ha firehjulstrekk, tilhengerfeste og tre barn i baksetet er fortsatt hybrid et relevant alternativ. Men i forlengelsen av saken om engangsavgift for elbiler, er vi opptatt av å få en innretning på engangsavgiften som gjør at vi faktisk premierer klimagassreduksjoner. Vi har fått tilbakemeldinger fra flere hold, også miljøorganisasjonene på at vi nå har en for sterk avgiftssubsidiering av de tyngste hybridene med lite batterikapasitet, sier Marthinsen.

Fornuftig innspill

Hybridbiler har alle et flatt vektfradrag på 26 prosent. Det gjør at avgiftslettelsen blir veldig stor hvis det er en tung bil. 

– Det er kommet fornuftige innspill på hvordan vi bør endre avgiftene. Et av de mest fornuftige innspillene mener vi er å lage en ny måte å beregne vektfradraget på som tar hensyn til både vekt og batterikapasitet fordi det blir et ganske presist mål på hvor langt den bilen faktisk kan kjøre på strøm, sier Marthinsen. 

– Så tunge suver med lommelyktbatterier ...

– De skal ikke ha et vektfradrag på 26 prosent, sier Marthinsen. 

Tesla-forslag

Hun fikk mange reaksjoner da hun for to uker siden foreslo et tak på hvor stort avgiftsfritak dyre elbiler som Tesla skal ha.

– Mange Tesla-eiere var hoderystende, men i all hovedsak fikk jeg positive tilbakemeldinger fra et bredt spekter av folk som er enige i at vi må gjøre noe med dagens regime, sier Marthinsen. 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Bilavgifter Motor Marianne Marthinsen Tesla Ladbar hybrid Politikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer