Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge har måttet revurdere et stort it-prosjekt og satser nå på en «B-løsning». Foto: Per Thrana
Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge har måttet revurdere et stort it-prosjekt og satser nå på en «B-løsning». Foto: Per Thrana les mer

Telekom

Sliter med it-prosjekt

Telenor sliter med et stort it-prosjekt som er satt ut i India og nå er deler av prosjektet stoppet. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

For tre år siden ble ett av Telenors største it-prosjekter startet under navnet Star. Et omfattende program med tre delprosjekter med hovedmål om å forenkle produkter, arbeidsprosesser og it-systemer på deler av fastnettområdet i Telenor Norge. Målet var å effektivisere driften og spare kostnader.

Det indiske selskapet Tata Consulting System (TCS) ble valgt som leverandør. Etter det DN får opplyst skal prosjektets problemer medføre at flere hundre millioner kroner har gått tapt.

– Jeg vet ikke hvor det tallet kommer fra, ei kjenner jeg igjen tallet, sier Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge.

Toppsjefer gått

Deler av Star-prosjektet har strandet. En plan B er iverksatt. Samtidig har to toppledere som var involvert i prosjektet sagt opp.

Star-prosjektets leder, Terje Foyn Johannessen, slutter. 65-åringen pensjonerer seg før årsskiftet.

Også it-sjef Lars Vågsdal har sagt opp. Han begynner i Evry den 2. januar med tittelen COO i Evry Financial Services og blir operasjonsdirektør.

Vågsdal erstattes av Dag Henning Nikolaisen som de siste årene har vært programdirektør i Star-prosjektet sammen med Petter Schive.

«Star-plan B»

I en epost til ledelsen i Telenor Norge om endringer i ledergruppen i Star-prosjektet heter det blant annet:

«Petter Schive vil fortsette å lede Star i henhold til de rammene vi har satt for Star-plan B, som vi har informert om tidligere. Det er svært viktig at Petter fortsetter som programdirektør for Star for å lykkes med det videre arbeidet. Petter vil rapportere til meg å være en del av technology Ledergruppe fremover», skriver teknologidirektør i Telenor Norge, Magnus Zetterberg, i en epost.

Hovedtillitsvalgt Esben Smistad i El- og it-forbundet, som organiserer rundt 900 ansatte i Telenor Norge, er meget kritisk til at Telenor i Star-prosjektet kjøper tjenester i India.

– Vi mener det er feil å kjøpe tjenester fra TCS. Man burde heller utviklet kompetansen i Norge ved å satse på egne ansatte her, sier Smistad.

– Vi mener det er feil å kjøpe tjenester fra TCS, sier hovedtillitsvalgt Esben Smistad i Telenor Norge. Foto: Per Ståle Bugjerde

«Besluttet å revurdere»

Ledelsen i Telenor Norge innrømmer problemer med deler av Star-prosjektet.

«Star er et stort moderniseringsprogram og vi visste at prosjektet ville være svært krevende fra starten og med stor risiko. Vi ønsker ikke å la det gå prestisje i et slikt prosjekt og vi besluttet derfor å revidere den ene delen av prosjektet før det kunne få kundekonsekvenser», skriver Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge i en epost.

Hun legger til at dette har vært en viktig læring som Telenor tar med seg videre i prosessen. 

«Det er viktig for oss å understreke at store deler av gevinstene i Star-prosjektet allerede er oppnådd. Kostnadsambisjonene vi har innenfor fastnettsområdet står fremdeles», skriver Uribarri.

Hun understreker imidlertid at to av de tre hovedområdene i Star-prosjektet går etter planen.

«Den siste delen som omhandler arbeidsprosesser og nye systemer har vært krevende å få realisert i henhold til plan og vi har derfor bestemt å utvikle en alternativ plan for denne delen av arbeidet. Målet er å realisere gevinstene som er blitt identifisert i prosjektet, men med en lavere risiko. TCS er invitert til å bidra i arbeidet med revidert plan.», skriver Uribarri.

«Vi ønsker ikke å la det gå prestisje i et slikt prosjekt og vi besluttet derfor å revidere den ene delen av prosjektet før det kunne få kundekonsekvenser», skriver kommunikasjonsdirektør Torild Uribarrii Telenor Norge i en epost. Foto: Luca Kleve-Ruud

«Sterk kostnadskontroll»

Hun opplyser at da man så at de positive effektene ikke kunne realiseres innenfor avtalt tidsplan, besluttet ledelsen å revurdere denne delen av prosjektet. 

«Konsekvensen av dette er at deler av prosjektet ikke videreføres, mens nye områder vil bli tatt inn».

Uribarri legger til at Telenor Norge ligger godt i rute med planlagt kostnadskutt.

«Vi rapporterte ved tredje kvartal at vi har sterk kostnadskontroll og redusert kostnadene mer flere hundre millioner sammenlignet med året før. Digitaliseringen og effektiviseringen vil fortsette fremover og alternativ løsning for Star er del av dette arbeidet», skriver Uribarri i eposten.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Telenor Norge Tata Consulting System Torild Lid Uribarri India Telekom
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer