Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Fra sitt kontor på Aker Brygge hjelper Arnfinn Fagermo folk med alle mulige typer problemer og utfordringer. Foto: Thomas Kleiven
Fra sitt kontor på Aker Brygge hjelper Arnfinn Fagermo folk med alle mulige typer problemer og utfordringer. Foto: Thomas Kleiven les mer

Privatøkonomi

– Jeg ble spurt om jeg kunne fikse en naken dame dekket med sushi. Men det var jo mandag

Concierge Arnfinn Fagermo hjelper alle med «alt» på Aker Brygge. – Jeg synes det er litt ekkelt de få gangene jeg må si nei, sier han.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I fjor høst lanserte Norwegian Property en nabolags-app for Aker Brygge, en eksklusiv tjeneste spesiallaget for dem som bor og jobber der, eller bruker området mye. I høst ble appen oppdatert – og samtidig ble Arnfinn Fagermo ansatt som en «menneskelig forlengelse» av appen.

– Det er jo ikke alt teknologien kan fikse. Og der kommer concierge Arnfinn inn, forteller destinasjonssjef Thomas Nygård i Bydel Aker Brygge, Norwegian Property.

Kjenner «alle»

– Jeg har blant annet skiftet dekk, arrangert julebord, satt opp hyller, kjøpt og pakket inn julegaver og fikset bord på restaurant – selv om det i utgangspunktet var helt fullbooket. Oi, der kom det inn en ny julegavebestilling i appen.

Fagermo har jobbet og bodd på Aker Brygge i 25 år, tidligere drev han Narvesen-kiosken der. Og siden han kjenner de aller fleste i området og er uvanlig serviceminded, var han en opplagt kandidat til concierge-stillingen, slår Thomas Nygård fast.

– Lokalkunnskapen hans er gull verdt, sier han.

Fagermo selv er ikke uenig:

– Dette er jo drømmejobben for meg. Egentlig gjør jeg det samme som jeg alltid har gjort, bare at nå får jeg betalt for det, haha. Jeg har alltid elsket å hjelpe folk rundt meg.

Gaver og p-plass

Concierge-tjenesten har eget kontor midt på Aker Brygge. Det har Arnfinn Fagermo bygd selv.

På et bord i et hjørne står to uåpnede vinflasker.

– Den ene fikk jeg da jeg tilbød en eldre dame gratis parkeringsplass en helg på Aker Brygge. Siden jeg eier privat en ekstra p-plass, lot jeg henne låne den. Jeg hadde ikke behov for den da uansett, forteller han.

Han taster febrilsk på Ipaden. En ansatt på brygga har kjøpt en julegave gjennom appens «fasttrack», et lite utvalg varer man kan klikke på, bestille og betale – og hente på kontoret ferdig innpakket. 

Fagermo har vært på rundtur i butikkene i bydelen og fått med seg et lite lager av bestselgere. De oppbevarer han i hyller på concierge-kontoret. Han finner varen kunden har bestilt, setter på «straks tilbake»-skiltet på døren og løper over gaten til pakkedisken. 

– Selvsagt får hun gaven ferdig pakket inn! Det hører med til servicen, sier Fagermo. 

20 minutter senere svinger Silje Kragstad inn døren for å plukke opp posen med pakken.

– Jeg synes appen og Arnfinn er en kjempetjeneste! Det er travle dager på jobb, og jeg sparer masse tid på handle julegaver på denne måten. I år har jeg kjøpt nesten alle julegavene gjennom Aker Brygge-appen, og det er greit å hente dem ferdig innpakket her, smiler hun.

«Et nederlag å måtte si nei»

Spørsmålene som kommer inn via appen er mange og varierte. I dag har Fagermo løpt brygga rundt på jakt etter et par Acne-sko. Ingen butikker hadde akkurat den modellen, men han fant til slutt ut hvor spørsmålsstilleren kunne få tak i dem – et annet sted i byen.

Arnfinn Fagermo sier at det er sjelden han ikke kan innfri et ønske.

– Jeg hater når jeg må si nei. Det føles som et nederlag på en måte, at jeg ikke kan hjelpe. Heldigvis skjer det ikke så ofte, sier han.

Men noen ganger er ønskene så sære at det ikke går:

Arnfinn Fagermo pakker inn julegave for en kunde på Aker Brygge. Foto: Thomas Kleiven

– Jeg ble spurt om jeg kunne fikse en naken dame dekket med sushi. Men det var jo mandag! Det var et litt spesielt ønske, synes jeg. Jeg lo det bare bort med at jeg sikkert kunne ha ordnet det hvis det var en annen dag i uken – ha, ha, ha.

Den travle damen som nesten hadde glemt bort barnebursdagen hun skulle ha samme ettermiddag, klarte han derimot å hjelpe:

– Hun måtte jobbe overtid og hadde ingen mulighet til å kjøpe kake selv. Men jeg hjalp henne med å få tak i en marsipankake med de rette målene, og den ble levert i rett tid.

Vil kommunisere bedre

Marketing & community-ansvarlig Mim Stang i Bydel Aker Brygge er glad for at tilbudet er blitt tatt så godt imot.

– Målet er å videreutvikle appen og concierge-tjenesten etter hvert. Vi må prøve og feile oss frem, slik at vi vet hva folk ønsker og har behov for, sier hun.

Målet er å kommunisere bedre med beboerne, arbeidstagerne og de besøkende på Aker Brygge.

– Vi vil ikke pushe noe på folk, men heller gi dem eksklusive tilbud som ikke alle andre får, for eksempel teste ut en ny meny på en av restaurantene her nede eller bli invitert til en prøveforestilling på et nytt show, forteller hun.

– Dette er nybrottsarbeid, og vi er fortsatt på eksperimenteringsstadiet, supplerer Thomas Nygård.

Prosjektleder Carine Zeier i Zeier & co., som har vært med på å utvikle appen, opplyser at lignende typer servicetjenester er testet ut i USA, blant annet på store Marriott-resorts. I Norge er Aker Brygge-appen så langt ganske unik.

Silje Kragstad henter en julegave bestilt via app. Concierge Arnfinn Fagermo har allerede pakket inn gaven som er klar for henting. Foto: Thomas Kleiven

Foreløpig får Aker Brygge-folket Arnfinn Fagermos hjelp helt gratis, så lenge han ikke har utgifter på tjenesten. 

På sikt er imidlertid målet at tjenesten skal gjøres mer profesjonell, og at folk kan velge tjenester fra en hel meny.

– Jeg gjør det meste selv, men siden jeg regner med at det blir en hektisk førjulstid, har jeg nå ansatt en kloning av meg selv som hjelper til. Han er like fint kledd og like serviceminded som meg. Det må jo være litt stil over dette! 

«Ingen unaturlig utvikling»

Trendanalytiker Ståle Økland er ikke overrasket over at nettopp Aker Brygge tester ut en slik type tjeneste.

– Det er vanskelig å si om dette vil bli en «mainstream» trend, men jeg kan tenke meg at en slik nabolagsapp og concierge-tjenester fungerer godt på et litt eksklusivt, avgrenset og befolkningstett område som Aker Brygge jo er, sier han til DN.

Behovet for ulike tjenester øker i takt med velstandsutviklingen, påpeker trendanalytikeren, og han blir ikke overrasket om lignende tjenester dukker opp også andre steder.

– Travle folk med mye penger og lite tid er ofte villige til å betale en del for at hverdagen deres skal bli enklere, sier Økland.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Norwegian Property Trender Aker Brygge Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer