Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Vi tror salget av førstegangsregistrerte elbiler vil øke kraftig i 2017 til opp mot 40.000 enheter, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Øyvind Elvsborg
– Vi tror salget av førstegangsregistrerte elbiler vil øke kraftig i 2017 til opp mot 40.000 enheter, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Motor

Spår sterk økning i elbilsalget i 2017

Salget av nye elbiler skal i år nesten dobles fra i fjor. Det mener generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Salget av nyregistrerte biler økte i fjor med 2,6 prosent til 154.603, men salget av biler med nullutslipp gikk derimot tilbake. Elbilsalget gikk fra 25.779 kjøretøyer i 2015 til 24.222 i 2016, noe som betød en nedgang på litt over seks prosent. Markedsandelen av elbiler falt fra 17,1 til 15,7 prosent av nybilsalget. 

Profil

Navn: Christina Bu

Alder: 36

Stilling: Generalsekretær i Elbilforeningen

Aktuell: Salget av elbiler sank i fjor.

Vis mer

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen styrer en organisasjon med 40.000 medlemmer. Hun er ikke overrasket over at folk kjøpte færre elbiler i fjor enn året før.

1 Hvorfor gikk salget av nye elbiler ned i fjor etter flere års økning?

– Det er flere årsaker til det. En av grunnene er at det var tamt med elbilnyheter i 2016. I tillegg er Norge det eneste landet i verden som har et massemarked med elbil. Det betyr at de som er lettest å overbevise om å velge elbil, allerede er overbevist og har gjort det. Nå må vi overbevise den store massen av forbrukerne.

2 Hva med elbilsalget i år?

– Vi tror salget av førstegangsregistrerte elbiler vil øke kraftig i 2017 til opp mot 40.000 enheter. Det kommer i år mange nye modeller med bedre rekkevidde til konkurransedyktige priser, som Opels nye elbil Ampera-e og oppgradering av nye elmodeller som Renault Zoe og VW e-Golf.

3 I år gjelder nytt parkeringsdirektiv som overlater til kommunene å bestemme om elbiler fortsatt skal parkere gratis. Hva vil det si for elbilsalget?

– Tror det kan ha en del å si. De lokale fordelene har stor påvirkning på salget av elbiler, viser våre undersøkelser. Det skaper også en del forvirring med ulik praksis i kommunene. Vi anbefaler kommunene å opprettholde ordningen som var, som er et av de beste virkemidlene kommunene kan bruke for å få ned CO2-utslippene.

4 En bilkjøper har i dag valget mellom bensin, diesel, hybrid, ladbar hybrid og en elbil med dårligere rekkevidde. Og noen mener hydrogen er fremtidsløsningen. Er ikke dette forvirrende for forbrukerne?

– Jo, men slik er det med forskjellige produkter. Man må sette seg inn i det. Det tryggeste valget man gjør er å kjøpe en bil som er best på miljø, for etter 2025 skal det ikke selges noe annet enn nullutslippsbiler. I år har man fått økt avgift på drivstoff, noe som viser at det lønner seg for forbrukeren å ta det miljømessige beste valget.

5 Når blir elbil det naturlige valget for bilkjøperne?

– Om kort tid. Det handler også mye om hva som skjer globalt slik at bilene blir konkurransedyktige med enda bedre batterier og rekkevidde. Kanskje vil det skje rundt år 2020. Vi mener det bør være 400.000 elbiler i Norge i 2020. Da trenger markedsandelen av elbiler det året å være opp mot 70 prosent av salget.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Christina Bu Elbilforeningen Volkswagen Opel Renault Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.