Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Initiativtagere bak Rygge Airport håper å gjenåpne flyplassen neste år. Foreløpig mangler det avtale med Ryanair og andre flyselskaper. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix
Initiativtagere bak Rygge Airport håper å gjenåpne flyplassen neste år. Foreløpig mangler det avtale med Ryanair og andre flyselskaper. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix les mer

Luftfart

Ny pengejakt for Rygge

Initiativtagere for gjenåpning av Rygge flyplass i Østfold ber investorer om 7,5 millioner kroner i frisk kapital. Ingen flyselskaper er med ennå.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En investorgruppering i Rygge Airport as har kommet ett steg videre i forsøket på å gjenåpne Østfold-flyplassen fra april 2018, i det minste formelt sett. Onsdag gikk selskapet ut med et prospekt og inviterer investorer som vil tegne seg for inntil 7,5 millioner kroner i frisk egenkapital.

– Dette mener vi er tilstrekkelig kapitalbehov for å sikre nye avtaler med Forsvaret, banker, flyselskaper og leverandører, sier Ole Kristian Sivertsen, styreleder i Rygge Airport og seniorrådgiver i konsulentbyrået Alvarez and Marsal i London.

I første omgang er det snakk om at selskapet trenger å få inn mellom fem og 7,5 millioner kroner i såkalt prosjektkapital. Sivertsen sier det vil være et enda større kapitalbehov senere i år om planene skrider fremover som planlagt.

Flypassasjeravgiften

  • I innspurten av forhandlingene om statsbudsjettet for 2016 ble en ny flypassasjeravgift på 80 kroner pluss moms foreslått innført fra april 2016.
  • Etter en strafferunde via Eftas overvåkningsorgan Esa ble innføringen utsatt til 1. juni. 
  • Moss lufthavn Rygge ble lagt ned som sivil flyplass etter at Ryanair avviklet basen som følge av avgiften, og flyttet flyene utenlands.
  • Totalt proveny for avgiften er av regjeringen beregnet til å være vel én milliard kroner.
Vis mer

– Samlet antar vi at kapitalbehovet er på rundt 60 millioner kroner frem mot oppstart av flyplassen, sier han, og legger til at anslaget om samlet kapitalbehov er avhengig av resultatet i forhandlingene med viktige aktører de neste månedene.

– Vi mener det er realistisk, sier han.

Et mer konservativt anslag tilsier at kapitalbehovet kan være opp mot 80 millioner kroner.

I fjor gikk 29 investorer inn med 50.000 kroner hver, til sammen nær 1,5 millioner kroner, for å starte opp selskapet.

Har ingen kunder

Moss lufthavn Rygge ble nedlagt i fjor høst, etter at det irske lavprisselskapet Ryanair hadde lagt ned sine ruter fra flyplassen. Ryanair skyldte på flypassasjeravgiften på 80 kroner pluss moms, som ble innført av regjeringen i fjor. Ryanair kjempet imot avgiften, og skrev brev til finansminister Siv Jensen (Frp), til liten nytte.

Sist uke sa Ryanair-sjef Michael O'Leary til DN:

– Vi sa til regjeringen at hvis de innførte avgiften, ville vi legge ned vår base på Rygge. Hvis de tror vi bløffer, kan de fjerne avgiften og se hva som skjer. Da vender vi tilbake til Rygge og flyplassen blir åpnet igjen, sa O’Leary.

Ryanair-sjef Michael O'Leary mener flypassasjeravgiften gjør Rygge uinteressant. Sist uke var han på en konferanse i Brussel og traff Norwegian-sjef Bjørn Kjos (foran). Foto: Gunnar Lier

Ryanair-sjefen gjorde det også klart at det ikke var økonomisk fornuftig å satse på Rygge så lenge avgiften er der.

– I snitt har vi cirka ti euro (88 kroner) i fortjeneste per passasjer, både i Norge og resten av Europa. Vi kan sende noe av avgiften videre til kundene, men ikke alt. Fortjenesten kan synke til to euro. Da er det bedre å fly andre steder, sa O'Leary til DN.

Sivertsen sier det er mulig å tilby flyselskapene konkurransedyktige vilkår selv med den nye flyavgiften.

– Det koker ned til hva flyselskapene må betale for å fly til og fra Rygge. Vi skal tilby konkurransedyktige priser og samme vilkår til alle flyselskaper. Ikke en særavtale til Ryanair, slik forrige driver hadde, sier Sivertsen.

– Har dere snakket med Ryanair?

– Vi trenger tilgang til flyplassen og finansiering i orden før vi kan starte forhandlinger.

«Nei, nei, nei»

Styreleder Sverre Hurlén hos den gamle driveren av flyplassen, Rygge Sivile Lufthavn as, har ikke noe imot at det nye selskapet lykkes.

– Jeg er ikke negativ, men tror det er et stykke igjen til de har kapital og fly til å løfte dette. Vi har ikke sett noen kalkyler så langt, sier Hurlén.

Sivertsen sier Rygge Airport ønsker å leie terminalbygg og parkeringshus fra det gamle selskapet.

– Vi har en formening om hva vi har evne til å betale for leie og tror det er mulig å komme til enighet om en avtale, sier Sivertsen.

Hurlén sier de forrige hovedeierne Orkla og Olav Thon Gruppen investerte 150 millioner kroner allerede før flyplassen åpnet for snart ti år siden.

– Til sammen er det investert nær én milliard kroner, sier Hurlén.

Samlet gjeld er på 700 millioner kroner.

– Er det aktuelt å la en ny driver slippe til uten gjeldsbyrden?

– Nei, nei, nei. I forhandlingene vil bankene uansett være med, sier Hurlén.

Sivertsen sier han allerede har nye investorer på kroken.

– I løpet av dagen har vi fått foreløpig positivt svar fra tre investorer. Vi jakter private investorer lokalt, nasjonalt og i utlandet, sier han.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Rygge Airport Rygge Sivile Lufthavn Ryanair Michael O'Leary Ole Kristian Sivertsen Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer