Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Markedssjef Lise Prydz Aarstrand er ikke fornøyd med 42 prosent vekst i 2016. I år skal salget dobles.  Foto: Magnus Eidem
Markedssjef Lise Prydz Aarstrand er ikke fornøyd med 42 prosent vekst i 2016. I år skal salget dobles.  Foto: Magnus Eidem les mer

Telekom

Huawei går for dobling i Norge

Huawei har ristet av seg billigstemplet og kniver nå om tredjeplassen blant smarttelefoner i Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

(DN/Barcelona) Under Mobile World Congress i Barcelona denne uken er det like stor trengsel på Huaweis utstilling som hos Samsung og Sony. På presskonferansen kom bare halvparten av alle som sto i kø inn.

Også i Norge har Huawei opplevd stor vekst.

– 2016 var veldig spennende. Vi traff veldig godt med et par produkter og hadde god hjelp av forhandlerne i privatmarkedet. Nå ligger vi på 11,4 prosent markedsandel i Norge, og kniver med Sony om tredjeplassen i det norske markedet, sier Lise Prydz Aarstrand, markedssjef for mobil i Huawei Norge.

Hun tror Huaweis strategi med å satse på toppmodeller er perfekt for nordmenn.

– 70 prosent kjøper mobil til over 4000 kroner i Norge. Det er stor betalingsvilje hvis produktet forsvarer prisen prisen. Samtidig er det uheldig å bli stemplet som et «billigmerke», sier Aarstrand.

Kjennskapen til Huaweis varemerke har steget til 68 prosent i Norge det siste året.

– Det er jo langt unna Samsung, for eksempel, men vi er fornøyde med tanke på at vi ikke driver med annen forbrukerelektronikk, sier Aarstrand.

Vil doble

For 2017 er målet til Huawei å doble antallet solgte telefoner i Norge.

– Vi tror vi kan doble volumet og også øke snittprisen i forhold til fjoråret. Det er et tøft marked, men vi håper å kapre en del kunder, hovedsaklig fra andre som lager Android-telefoner, sier Aarstrand.

To nye produkter

Huawei lanserer to nye produkter under Mobile World Congress i år. En smartklokke og en ny toppmodell.

Huawei Watch 2 gjør en god jobb med å se mer ut som et vanlig ur og mindre som en smartklokke. Foto: Magnus Eidem

Huawei Watch 2 er en smartklokke med klassisk rund design. Den kommer i en sportslig og en klassisk utgave. Det mest spennende med den nye modellen er at den kan leveres både med innebygget eSim og eget simkort. Det betyr at klokken fungerer også uten å være tilkoblet en mobil til enhver tid. Egen, integrert gps er også med å gjøre klokken mer fleksibel og uavhengig av kobling til telefon når man for eksempel er ute og trener.

Huawei P10 er en ny smarttelefon i toppsjiktet. Som på forgjengeren er det to kamera på baksiden, laget i samarbeid med Leica. Nytt for P10 er at også frontkameraet er laget sammen Leica. Kameraene er ikke de samme som på P9, men en revidert utgave av fjorårets teknologi. Hensikten med doble kamera er fortsatt bedre ytelse i lavt lys, raskere autofokus og mer detaljer og dybde i fargene.

Huawei P10 kommer i to størrelser, P10 har 5,1 tommer skjerm og P10+ er litt større med 5,5 tommer stor skjerm. P10+ har også høyere oppløsning i skjermen. Du kan se mer av P10 i videoen nederst i saken. 

Planlagt lansering er i slutten av mars. P10 får en veiledende pris på 5990 kroner og P10+ vil ligge på 7990 kroner.

MWC2017 Mobil Huawei Telekom
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.