Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Tor-Andre Skeie er daglig leder i butikkjeden Sport Outlet, som tjener godt på billig sportsutstyr. Foto: Fredrik Bjerknes
Tor-Andre Skeie er daglig leder i butikkjeden Sport Outlet, som tjener godt på billig sportsutstyr. Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Handel

Vekstvinner med billig sportsutstyr

Sport Outlet vil helst ligge vegg-i-vegg med konkurrentene og har nær doblet omsetningen det siste året.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Snøfattig vinter? Nei, det kan vi ikke se på tallene våre, sier Tor-Andre Skeie, som er medeier og daglig leder i billigkjeden Sport Outlet.

I skyggen av veksten til XXL, seiler flere nisjebutikker opp som vekstvinnere i sportsbransjen. En oversikt Virke utarbeidet for DN på tampen av fjoråret viste at Sport Outlet stilte i en klasse for seg med en årlig salgsvekst på 139 prosent i gjennomsnitt de siste fire årene.

Nå viser ferske tall at Sport Outlet fortsetter den sterke veksten:

Kjeden nær doblet omsetningen fra 2015 til 2016, fra 186 millioner til 349 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 31,4 millioner.

Ved årsskiftet hadde Sport Outlet 30 butikker etter å ha åpnet 11 butikker i 2016. Planen er å plusse på antallet ytterligere i løpet av 2017.

«Beliggenheten er viktigst»

– Målet er å åpne 10–12 nye butikker over hele landet, men vi må ikke vokse så fort. Det viktigste er å finne lokaler med god beliggenhet. Beliggenheten er helt avgjørende, sier Skeie.

Kjeden er i ferd med å bygge et landsdekkende nett av outlet-butikker, og aller helst vegg-i-vegg med XXL og G-Max.

– Vi ser på oss som et supplement til de andre sportskjedene og ikke en konkurrent, derfor er det optimalt å ligge nær dem. Sport Outlet skal etablere seg i områder der folk kommer for å handle sportsutstyr. Så kan de gå til XXL og handle det de vil der, og så kan de stikke innom oss for å shoppe det vi er gode på. Det scorer begge parter på, forklarer Tor-Andre Skeie.

Investor Edvin Austbø, som på 90-tallet var sentral i meglerhuset Carnegie, og hans selskap Alden er hentet inn på laget med kapital som kan øke veksttakten.

– Vårt outlet-konsept er annerledes enn andre outlets, som for det meste konsentrerer seg om å selge sko og tekstiler. Vi har et bredere varespekter innen fiske, friluft og ski – men unngår utstyr som kan bli for teknisk, som sykler. Vi holder oss til de produktene vi er gode på, sier Skeie.

Merker ikke snøfattig vinter

Sport Outlet har slått seg opp på restpartier og utgåtte varer fra konkurrenter. De forhandler ikke med kjedene direkte, men med leverandører som har varer hos andre kjeder. Outlet-kjeden er heller ikke så følsom for sesonger. Den snøfattige vinteren har for eksempel langt fra tatt knekken på dem:

– I januar og februar i år hadde vi totalt 60 prosent omsetningsøkning, så vi merker ikke noe til det, nei, sier Skeie.

Selv om Sport Outlet selger en rekke anerkjente merker, glimrer kjente merker som Bergans, Norrøna og Nike med sitt fravær.

– Dessverre finner du ikke de merkene hos oss, men vi har likevel kundegrupper fra alle samfunnslag. Også på Bekkestua på Bærum ble vi tatt like godt imot som alle andre steder her i landet!

XXL ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Sportsutstyr Edvin Austbø XXL G-Max Sport Outlet Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.