Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Daglig leder i Lervig Aktiebryggeri as Anders Kleinstrup (til høyre) og bryggerimester Mike Murphy mener produktene deres allerede er blitt gamle når de ankommer hyllene på Vinmonopolet. Foto: Tommy Ellingsen
Daglig leder i Lervig Aktiebryggeri as Anders Kleinstrup (til høyre) og bryggerimester Mike Murphy mener produktene deres allerede er blitt gamle når de ankommer hyllene på Vinmonopolet. Foto: Tommy Ellingsen les mer

Handel

– Norge er et øl-uland

Vinmonopolet har så trege systemer at det er umulig å selge nye, ferske øltyper til norske forbrukere, mener Lervig Aktiebryggeri. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

De går mellom stabler med ølflasker i et overfylt lager vegg i vegg med bryggerilokalene i Hillevåg. Lervig Aktiebryggeri sliter med å få varene ut til norske forbrukere raskt nok, og skylder på Vinmonopolet.

– Systemet kan ikke håndtere den flyten av varer vi kommer med, sier Anders Kleinstrup. 

– Norge er et øl-uland, sier han.

Dansken har vært i landet et par år og har omsider klart å skape overskudd i bryggeriet som finansmannen Kristoffer Stensrud startet opp i protest mot nedleggelsen av det gamle stavangerbryggeriet Tou i 2003.

I årene fra 2006 til og med 2014 var de samlede årsunderskuddene på 68 millioner kroner. Nå går det bedre, men hindringene står i kø. 

Ferske øltyper

De siste årene har bryggeriet nemlig kastet seg på bølgen av ferskøl av typen New England Ipa. Slikt øl har gjerne en alkoholprosent på seks – syv prosent, sterkere enn det som tillates i dagligvarebutikker. New England Ipa er øl med svært mye humle, og humlesmaken taper seg raskt, ifølge Kleinstrup. Ideelt skal forbrukeren ha samme smaksopplevelsen som når bryggeren tapper det av tanken.

– Det får man ikke når ølet er tre måneder gammelt, sier Kleinstrup.

Han viser til at bryggeriet i januar produserte en ny Ipa som først kom i hyllene hos Vinmonopolet i mars. Produktene inngår i Vinmonopolets tilleggsutvalg, som er en liste lokale Vinmonopolutsalg kan bestille fra. 

– Forestill deg at du går på en Meny eller Rema-butikk og kun får konservert mat. Det er ingen forbrukere som ville finne seg i det. Men det er sånn det er på Vinmonopolet, fordi deres logistikk og innkjøpssystem er så tregt, sier han.

Eksporterer i stedet

Derfor går nå en stadig større del av bryggeriets produksjon til eksport, oppimot 40 prosent. De siste årene har produktene blitt høyt rangert internasjonalt av brukernettsteder som ratebeer.com. De små produksjonsseriene av ferskøl selges ofte ut før norske forbrukere får sjansen til å smake.  

– Det holder oss tilbake, sier Mike Murphy, amerikaneren som har vært bryggerimester hos Lervig siden 2010.

– Du er alltid sterkest i ditt lokale marked. Hvis du kan bygge en hype i hjemmemarkedet, følger den med deg ut, sier Murphy. 

Han påpeker at Lervig ble opprettet primært for det lokale markedet. 

Ukjent problem

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet har i utgangspunktet ikke hørt om problemet når DN ringer. Han viser til at Vinmonopolet forholder seg til 503 ulike grossister. 

– Hvor lang tid det tar fra ølet tappes til det havner i utsalget via tilleggsutvalget, avhenger av grossist og distributør. Distributørene har store lagre i østlandsområdet, men jeg tror også det finnes mellomlagre på Vestlandet. Det bør gå innen uker. Vi har ikke noe byråkrati rundt dette, sier Lorentzen. 

Daglig leder i Lervig Aktiebryggeri Anders Kleinstrup (til venstre) og bryggerimester Mike Murphy mener New England Ipa skal smake som det gjør når det kommer rett fra tanken. Foto: Tommy Ellingsen

– For tilleggsutvalg er det ingen frist for at produktene er lagerført i Norge, og påmelding til tilleggsutvalget skjer hver måned. Vi arbeider også med komme frem til en raskere løsning for ferske produkter med veldig kort holdbarhet til basissortimentet vårt, sier Lorentzen. 

Vil heve grensen

Leder Kristoffer Sivertsen i Stavanger Frp er blant dem som engasjerer seg i saken. Han mener Vinmonopolet må jobbe raskere. Målet hans er likevel mer ambisiøst, nemlig å heve alkoholgrensen fra 4,7 prosent i dagligvarebutikkene. 

– Vi må ta det hensiktsmessige skrittet, og sette grensen på syv prosent til å begynne med, sier Sivertsen.

Venstre og Frp har foreslått dette, og deler av Høyre har vært med på tanken, men partiets helsepolitikere har skutt ned ideen. Heller ikke Bryggeriforeningen har ønsket sterkere øl i butikkene, blant annet fordi foreningen mener små bryggerier er sikret bedre distribusjon gjennom Vinmonopolet enn gjennom de tre store dagligvarekjedene. 

Lervig Aktiebryggeri, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 40,4 39,2 3,1 %
Driftsresultat (ebit) 1,2 4,4 -72,7%
Resultat før skatt 0,7 3,5 -80%
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Vinmonopolet Lervig Aktiebryggeri Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer