Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund reagerer positivt på det borgerlige veivalget, forutsatt at Rv52 over Hemsedal får mest penger først.   
Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund reagerer positivt på det borgerlige veivalget, forutsatt at Rv52 over Hemsedal får mest penger først.    les mer

Samferdsel

Klarte ikke å velge veien videre

Fremskrittspartiet og Høyre var uenige om valg av såkalt stamvei mellom Oslo og Bergen. Kompromisset ble å signalisere utbygging av flere.

 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Høyres Buskerud-representant Trond Helleland og fylkes-kollega Morten Wold (Frp) fikk æren av å «selge» kompromisset på et arrangement i Hallingdal mandag.

Ny Nasjonal transportplan (NTP) som legges frem om få uker vil ha Rv7 over Hardangervidda som stamåre for person- og turisttrafikk mellom Oslo og Bergen. 

Rv52 Hemsedal skal være hovedåren for næringstrafikken. Fra før er E134 over Haukeli en ubestridt hovedåre øst-vest. I tillegg lover nå regjeringen at det også skal satses noe på E16 Filefjell – fordi strekningen er vintersikrest. Det gir i alt 3,5 stamveier etter årtier med krangel om hvilke to traseer som skulle velges.

Kompromiss

– Så kompromisset er Ole Brumm-varianten: «Ja takk, begge deler»?

– Det kan du godt si. Jeg tror det er en god løsning, sier Frps Morten Wold til DN.

Veiønskene er klare. Beløp og fordelingen av penger som skal gå til opprustning av de ulike strekningene er imidlertid ikke klart.

 – Det kan jeg ikke si noe om, sier Wold. 

Signalene om når og hvor mye som bevilges, kommer i beste fall i NTP før påske.

Fagetatene i samferdsel og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har gått inn for Rv52 Hemsedal som stamvei nummer to. 

DN kjenner til at en stor del av Høyre og turistnæringen har gått inn for å velge Rv7 Hardangervidda. Nå blir det altså begge.

Ja og nei

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund reagerer positivt på det borgerlige veivalget – forutsatt at Rv52 over Hemsedal får mest penger til opprustning fortest. 

– Noe annet er utenkelig når regjeringen varsler at dette skal være hovedåren for næringstrafikken, sier han. 

Mo mener det kunne være en risiko for at tilfredsstillende veiopprustning mellom Oslo og Bergen kommer senere med tre veiårer enn om regjeringen hadde valgt én ny hovedtrasé. Men han tar det for gitt at det kommer betydelige midler fremover.

I DB Schenker – et av Norges største transportkonserner – er man mindre tilfreds:

– Det er 30 mil i luftlinje mellom Oslo og Bergen. Vi trenger at det satses på en firefelts vei som er så kort som mulig, ikke femti mil på dagens kronglete omveier. Da er det også håpløst å satse på tre hovedårer – standarden kommer aldri opp når pengene spres slik, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i DB Schenker.

  

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Rv7 Stamvei Oslo Bergen Samferdsel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.