Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Amazon Echo er en av flere personlige stemmestyrte assistenter som kan gi dagligvarekjedene en ny hverdag. Foto: Mark Lennihan/AP/NTB Scanpix
Amazon Echo er en av flere personlige stemmestyrte assistenter som kan gi dagligvarekjedene en ny hverdag. Foto: Mark Lennihan/AP/NTB Scanpix les mer

Handel

«Snakkende bokser» kan snu opp ned på norsk dagligvare

– Bare pass dere, sier BI-forsker Espen Andersen. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Introduksjonen av nye personlige assistenter kan gi norske dagligvareaktører en helt ny konkurransehverdag.

Teknologigiganter som Amazon og Google har allerede presentert sine stemmestyrte bokser som gjør det mulig å bestille varer uten å løfte en finger.

– Nå får du bokser som bestiller dopapir ved hjelp av tale, sier Truls Fjelstad som er markeds- og analysedirektør i Norgesgruppen.

Han ser for seg en helt ny posisjonering på leverandørsiden hvis nye teknologiaktører trer inn i markedet som i dag regjeres av fysiske butikker med kjeder som Rema, Kiwi og Coop Extra.

– Vi må bli smartere slik at kundene elsker oss. Inntil videre tror jeg at den jobben gjøres best i butikk, sier Fjeldstad.

Nettopp kampen om fremtidens kolonialkunde var tema under NHHs dagligvarekonferanse Food 2017.

Inn med personlig prising

Fjeldstad er kjent som Norgesgruppens Trumf-sjef. Lojalitetsprogrammet er i vinden igjen, etter å ha lagt bak seg en periode preget av nedgang. Personalisering av kundeforholdet er stikkordet.

Lojalitetsprogrammene har en viktig rolle både for å skape kundeinnsikt, utvikle nye tjenester og i fremtidig netthandel. Rema benytter lojalitetsprogram for å tilby personlig prising i appen Æ. Her får kundene rabatter etter hvilke vare de handler mest.

Trumf-sjefen avfeier at landets største dagligvaregruppering vil kaste seg på og tilby personlig prising.

– Vi driver ikke med det, og vi kan heller ikke drive med det. Nordmenn forventer like priser, sa Fjelstad under NHH-konferansen.

Må passe seg

Espen Andersen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, innledet konferansen. Han mener nye nettaktører som Kolonial.no bare er en forsmak på det som kan skje. 

– Reaksjonen i dagligvarebransjen har vært skuldertrekk. Bare pass dere, sa han.

Andersen ser ikke bort fra at nye tjenester fra aktører som for eksempel Amazon kan sette dagens spillere på sidelinjen. 

– Kan vi robotisere bort norsk dagligvare, med tusenvis av butikker over hele Norge?, spurte han.

Bransjen kan blant annet bli stilt over for en ny generasjon roboter som kan håndtere trapper, plassere varer og betjene lageret like enkelt som mennesker. Og 3D-printere som kan produsere varer hvor som helst i verden og bryte opp tradisjonelle produksjonsstrukturer.

– Teknologien er ikke bare lett tilgjengelig. Den er lett tilgjengelig, Hvis ikke dere gjør det, så gjør noen andre det.

Andersen hevder, basert på forskningsresultater, at norske toppledere er sinker på teknologi.

– Norske toppledere mener teknologi er noe som kan delegeres til it-sjefen. Vi tenker fortsatt på teknologi i den gamle teknologiens bilde.

– Hvis du ikke tenker på teknologi, så kommer den og tar deg, sier Andersen.

E-handel Google Kiwi Norgesgruppen Coop Extra Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.