Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I roboten til konsernsjef Ole Vinje skal det ryddes plass til varer fra andre leverandører som presenteres i den nye markedsplassen. Foto: Klaudia Lech Foto: Klaudia Lech
I roboten til konsernsjef Ole Vinje skal det ryddes plass til varer fra andre leverandører som presenteres i den nye markedsplassen. Foto: Klaudia Lech Foto: Klaudia Lech les mer

Handel

Elkjøp og Komplett varslet kappløp. Så ble det stille

Skulle bli Nordens svar på Amazon. Nå er begge langt på overtid med å lansere sine mye omtalte markedsplasser.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det handlet om å kapre de riktige partnerne og å være først ute. Men så ble det stille om de såkalte markedsplassene som skulle bli et nytt fenomen innen norsk handel.

Hver på sin kant hadde de to elektronikkjempene Elkjøp og Stein Erik Hagens nettbutikk Komplett planer om å utvide sortimentet med helt andre kategorier gjennom eksterne samarbeidspartnere. 

 Komplett gikk ut med planene i mars i fjor og Elkjøp fulgte etter i juli. 

Begge hadde mål om lansering ved utgangen av fjoråret. Nå opplyser begge at sommeren i år er realistisk.

– Det begynner å nærme seg, men det er ikke til å underslå at dette er et teknologisk prosjekt som krever mye ressurser av oss. Vi måtte bruke lenger tid, men nå er vi oppe og kjører. Vi vil ha en myk start før sommeren og rulle ut for fullt etter sommeren, sier Komplett-sjef Ole Vinje.

I handelsnæringen har mange ventet spent på hvilke aktører som vil knytte seg til markedsplasskonseptet som er inspirert av internasjonale Amazon.

– Vår hypotese er at markedsplassene vil komme til å dominere. Konsumentene vil ha et bredere tilbud og ønsker ikke å forholde seg til mer enn fem-seks nettbutikker. Hensikten er å gjøre det enkelt for kunden og ha et felles kassapunkt, sier Vinje, som tror strategien vil bidra til å øke trafikken på Kompletts nettsteder.

Handelsekspert og BI-foreleser Odd Gisholt forventer at en av de store aktørene som Alibaba, Ebay eller Amazone vil stramme grepet i Norden. 

– Spørsmålet er når de går kraftigere inn. Det blir en voldsom kamp, sier Gisholt.

I det nordiske markedet tror han Komplett allerede sitter på et forsprang med sin kundekunnskap og 1,8 millioner brukere.

– Jeg tror både Elkjøp og Komplett har sittet på gjerdet. De har gjort vurderinger av hvem de vil ha inn og avveininger mot kjernevirksomheten, sier Gisholt.

Milliard-ambisjoner

Elkjøp-sjef Jaan Ivar Semlitsch har tidligere uttalt ambisjoner om å komme opp i fem prosent av Elkjøps omsetning, tilsvarende 1,6 milliarder kroner, i løpet av ett år.

– Vi starter med å tilby kjøkkenutstyr. Også sportsklokker og elsykler kan være aktuelt. På sikt kan det også tenkes at vi tilbyr dagligvarer og biler. Her ser vi egentlig ingen begrensninger, sa Semlitsch da planene ble presentert i fjor.

Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein Schmidt påpeker at det er kapasitetshensyn som ligger bak forsinkelsen.

– Arbeidet med å lansere vår markedsplassatsing pågår for fullt. Slik det ser ut nå blir det sjøsetting av prosjektet i løpet av sommeren 2017. Vi i Elkjøp har hatt flere større prosjekter gående den siste tiden, og dette har ført til at vi har måttet flytte og rokere litt med hensyn til prioritering og rekkefølge.

Elkjøp har blant annet forsøkt å jobbe seg inn i bedriftsmarkedet og landet nylig en avtale med Sparebank 1-gruppen verdt 100 millioner kroner nylig.

– Utsettelsen har på den andre siden gitt oss litt ekstra tid til å gjøre kundeopplevelsen på markedsplassen enda bedre, samt at vi får anledning til å gå i dialog med et større antall samarbeidspartnere – aktører som vil bli med på satsingen og tilby sine produkter på Elkjop.no.

Holder seg unna konkurrenter

Også Komplett-sjef Vinje opplyser at flere partnerkontrakter er i boks. Anton Hagberg har fått oppgaven med å lede satsingen og en egen organisasjon er på plass for å drifte markedsplassen

– Plattformen vår har høy trafikk, og vi ville ikke slippe den nye tjenesten til uten å være sikker på at den fungerer.

– Betyr utsettelsen også en kostnadssprekk?

– Nei. Selv om det har tatt lenger tid er kostnadene på nivå med det vi har planlagt.

I det norske elektronikkmarkedet har Komplett klart å bli en reell utfordrer til Elkjøp med høy årlig vekst og flere nye kategorier som apotek, bildeler og kosmetikk. I 2015 var omsetningen til Stein Erik Hagens nettbutikk på 7,3 milliarder kroner.

Mens Elkjøp tidligere har signalisert at det er uaktuelt å la andre slippe til på sin egen hovedkategori forbrukselektronikk, så vil Komplett slippe til direkte konkurrenter på sin plattform.

– Elkjøp beskytter egne kategorier, men vi vil komme inn produkter vi allerede har i porteføljen. Dermed kan vi få konkurranse mot det vi selger i dag, sier Komplett-sjefen.

Vinje tror at vanlige kunder bare vil forholde seg til 3-5 markedsplasser. Målsetningen er å bli en regional aktør i landene Komplett er i dag.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør