Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Slik ser det nye opphavsmerket for norsk sjømat ut.  
Slik ser det nye opphavsmerket for norsk sjømat ut.   les mer

Havbruk

Merker opphavet

Etter 17 år med en fisker og en sjark, får markedsføringen globalt av norsk fisk et helt nytt opphavsmerke.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

På den store fiskerimessen Seafood Expo Global i Brussel, avduket fiskeriminister Per Sandberg (Frp) tirsdag det som blir det nye opphavsmerket for norsk sjømat.

Det nye merket, som er utviklet av designbyrået Uniform, erstatter dagens Norge-logo som har vært brukt i 17 år.

Moderne og skandinavisk

Dermed forsvinner både fiskeren og sjarken.

– Det er jo sånn at både næringen og forbruksmønsteret har endret seg betydelig siden vi lanserte det gamle merket for 17 år siden. Næringen har behov for et mer fremtidsrettet merke som løfter sjømat frem som eksportartikkel og styrker merkevaren norsk sjømat representerer globalt, sier administrerende direktør Renate Larsen i Norges sjømatråd.

Seafood logo Norge. Her er det gamle opphavsmerket som er brukt i 17 år.  

– Det nye merket er kanskje et litt uvanlig opphavsmerke. Det er moderne i uttrykket og tydelig skandinavisk i stilen. Vi mener det er et veldig tydelig opphavsmerke som ikke konkurrerer med aktørenes egne logoer. Opphavsmerket skal nå brukes i alle markeder globalt og vil komme tydelig frem i alle kampanjene vi kjører i hele verden, sier Larsen til DN.

– Og merket bidrar kanskje også til reiselyst?

– Ingenting er bedre enn om merket også bidrar til å øke synligheten for Norge som turistdestinasjon, sier Larsen.

Venter 15-dobling til Kina

12 måneder etter en full normalisering av forholdet mellom Norge og Kina, har Norge et potensial til å 15-doble lakseeksporten, mener Norges Sjømatråd.

Ifjor ble det eksportert 3000 tonn til en verdi på 201 millioner kroner. Sjømatrådet venter at volumet vil øke til 45.000 tonn med en verdi på 2,7 milliarder i løpet av det første året etter normaliseringen.

Totalmarkedet for laks i Kina er i dag på 70.000 tonn, men ventes å bli tredoblet til 240.000 tonn i 2025. Da vil den norske eksportenkunne utgjøre 156.000 tonn, mener Sjømatrådet.

Også eksporten av hvitfisk som torsk vil øke - men mye mindre enn for laksen. Sjømatrådet regner med en volum- og verdiøkning i eksporten til Kina på 55 prosent i løpet av tre-fire år til 17.000 tonn til en samlet eksportverdi på 464 millioner kroner.

Norges Sjømatråds oppgave er å utvikle eksisterende og nye markeder for norsk sjømat. Selskapet har hovedkontor i Tromsø, finansieres med en lovpålagt markedsavgift og eies av Nærings- og fiskeridepartementet.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Per Sandberg Fiskeri Opphavsrett Havbruk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer